Verkkomainonta kasvanut huimasti

Tutkimuksen mukaan nettimainontaan käytettiin vuonna 2005 peräti 42,1 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Mainonnan Neuvottelukunnan tilaaman ja TNS Gallup Oy:n tekemän tutkimuksen mukaan mediamainontaan käytettiin Suomessa vuonna 2005 yhteensä 1189 miljoonaa euroa, joka on 3,3 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna.

Verkkomediamainontaan käytettiin viime vuonna 42,1 prosenttia enemmän kuin vuonna 2004.

Verkkomediamainonnan luvuissa on mukana varsinainen ja luokiteltu mainonta, mutta ei hakusanamainontaa, sähköisiä hakemistoja eikä hakupalveluita. Verkkomediamainonnan osuus mediamainonnasta oli 3 prosenttia.

Televisiomainonta kasvoi 1,9 prosenttia ja sen osuus mediamainonnasta oli 19,4 prosenttia. Radiomainonta väheni 1,3 prosenttia. Sen osuus oli 4 prosenttia.

Sähköisen mainonnan osuus oli kaikkiaan 26,4 prosenttia mediamainonnasta.

Sanomalehtimainontaan käytettiin euroja 1,8 prosenttia enemmän kuin vuonna 2004. Kaupunki- ja noutolehdissä mainonta lisääntyi 1,6 prosenttia. Sanomalehtien osuus mediamainonnan määrästä oli 48,4 prosenttia ja kaupunkilehtien 5,7 prosenttia.

Aikakauslehdissä mainostettiin euromääräisesti 4,7 prosenttia enemmän kuin vuonna 2004. Aikakauslehtiryhmässä yleisölehdet kasvattivat mainostulojaan 6,0 prosenttia, ammatti- ja järjestölehdet 2,4 prosenttia sekä asiakaslehdet 7,7 prosenttia. Aikakauslehtimainonnan osuus mediamainonnasta oli 16,3 prosenttia. Printtimainonnan osuus oli 70,4 prosenttia.

Ulko- ja liikennemainonta kasvoi 11,7 prosenttia. Ulko- ja liikennemainonnan osuus oli 3,1 prosenttia. Elokuvissa mainostettiin 20,4 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Elokuvamainonnan osuus oli 0,1 prosenttia.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat