Venäläislentäjän olisi pitänyt luottaa törmäysvaroittimeen

DHL-kuljetusyhtiön rahtikoneen lentäjät toimivat yleisten sääntöjen mukaan, kun he luottivat törmäysvaroittimen antamiin ohjeisiin välttyäkseen törmäämästä venäläiseen matkustajakoneeseen Saksan yllä.

Yhtiön tänään julkaiseman tiedotteen mukaan tutkimuksissa on varmistunut, että rahtikoneen Traffic Collision Avoidance System (TCAS) -varoitusjärjestelmä toimi normaalisti ja lentäjät laskivat korkeutta järjestelmän antamien ohjeiden mukaan.

Venäläisen Tupolev-koneen lentäjät eivät toimineet oman TCAS-järjestelmänsä antamien ohjeiden mukaan, vaan uskoivat Sveitsin lennonjohdon ohjetta ja laskivat korkeutta, vaikka TCAS käski nostamaan korkeutta. Tupolevin ohjaimissa oli kokenut lentäjä Aleksandr Gross.

Juri Averjanov Venäjän siviili-ilmailulaitokselta sanoo uutistoimisto Reutersin haastattelussa, että Sveitsin lennonjohtajien olisi pitänyt estää katastrofi jo hyvissä ajoin. Grossin taas olisi pitänyt tehdä niin kuin TCAS ohjeisti. -Törmäysvaroitin on lentäjän viimeinen mahdollisuus, Averjanov sanoo.

Koneet törmäsivät ilmassa Etelä-Saksan yllä 2. heinäkuuta. Turmassa kuoli 71 ihmistä, joista suurin osa lapsia ja nuoria.

(MTV3-STT-Reuters)

Lue myös:

    Uusimmat