Mainos

Venäjän viimeinen riippumaton tv määrättiin lakkautettavaksi

Venäjän sananvapaus on saanut jälleen iskun. Venäjän viimeinen riippumaton valtakunnallinen tv-kanava, TV 6, lakkautetaan. Venäjän korkein välitystuomioistuin antoi asiasta lopullisen päätöksen. Kanava kuuluu liikemies Boris Berezovskille, joka on maanpaossa jouduttuaan Putinin epäsuosioon.

TV 6:n tapauksesta oli kaksi täysin vastakkaista alioikeuden ratkaisua.

Korkein välitystuomioistuin päätyi tukemaan ensimmäistä päätöstä, jonka mukaan TV 6 on lakkautettava varojen puutteessa.

Tv-yhtiö aikoo viedä asian Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen.

Kun valtio kaappasi viime keväänä hallintaansa sanavapauden lippulaivan, NTV:n, kanavan valovoimaisin tähtikaarti siirtyi TV 6:een. Kanavan hömppämaine alkoi karista ja katsojaluvut kääntyivät nousuun. Mutta samalla alkoi myös ahdistelu.

TV 6:n vähemmistöomistaja, öljy-yhtiö Lukoil, haki yhtiön selvitystilaan. Näin siitäkin huolimatta, että kanavan talous oli selvästi nousussa.

Öljy-yhtiön uskotaan ajaneen tv-kanavan vaikeuksiin Kremlin painostuksesta.

TV 6:n pimentyessä Venäjällä hiljenee entisestään opposition ääni. Tosin valtakoneisto on markkinoinut asian käyttäen hyväksi ihmisten kateutta rikkaita kohtaan. Niinpä enemmistön mielestä on vain hyvä että rikkailta liikemiehiltä otetaan pois omat äänitorvensa.

Älymystö on sen sijaan huolissaan sananvapuden kaventumisesta. Muun muassa Glasnost-säätiön johtaja totesi, että tästedes Venäjän tv-kanavat saavat kilpailla enää sillä, kuka nuolee eniten vallanpitäjiä.

(MTV3)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.