Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Venäjän automarkkinoista tulossa kahden kauppa – "arvoautot" hankitaan nyt kiinalaismerkeiltä

0:25Mosset ovat palanneet tuotantoon VenäjälläMosset ovat palanneet tuotantoon Venäjällä. Katso videolta, miltä kompakti katumaasturi Moskvitsh 3 näyttää.
Julkaistu 11.12.2022 13:55

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Kiinalaiset autovalmistajat ovat napanneet Venäjän automarkkinoista jo kolmanneksen.

Kiinalaisvalmistajat ovat hyödyntäneet siekailematta Venäjän Ukrainaan tekemän hyökkäyksen tarjoamia mahdollisuuksia. Ne ovat kuluvan vuoden aikana vallanneet mittavan siivun Venäjän automarkkinasta.

Länsimaisten autovalmistajien jättämä tyhjiö täyttyy kovaa kyytiä kiinalaisvalmisteisilla ajoneuvoilla.

Jo kolmannes uusien autojen rekisteröinneistä karttuu itäisten automerkkien laariin. Kiinalaisten henkilöautojen kysyntä on tammi–marraskuun välisenä aikana peräti kolminkertaistunut uutistoimisto Reuters kertoo.

Lue myös: Tämä ei ole vitsi: Tässä tulee upouusi "Moskvitsi" – uutuutena varuste, jota Ladastakaan ei enää löydy

Vakiintunut työnjako

Esimerkiksi Haval, Chery ja Geely kaksinkertaistivat myyntinsä tammikuun reilusta 8 000 henkilöautosta marraskuun yli 16 000 henkilöautoon.

Autostat-analytiikkatalon keräämät tilastot kertovat kiinalaisten markkinaosuuden kohonneen tammikuun 9,6 prosentista marraskuun 31,3 prosenttiin.

Uusien ensirekisteröintien määrän ennakoidaan rikkovan kuluvana vuotena 600 000 ajoneuvon rajan.

– Länsimaiset automerkit valmistavat pieniä määriä, tuontiautoja tulee kourallinen joten käytännössä markkina jaetaan venäläisten ja kiinalaisten autovalmistajien kesken, autoalaa seuraava venäläinen analyytikko Vladimir Bespalov tiivistää.

Työnjako näyttää jo vakiintuneen. Venäläisten valmistamat ajoneuvot tyydyttävät huokeamman, 23 000 euroon yltävän hintaluokan kysyntää. Kiinalaisten kontolle jää kalliimpien hintaluokkien autokauppa.

Kiinalais-Mosse kohautti

Venäjällä kohua on ehättänyt herättää erään hiljattain myyntiin tulleen kiinalaisauton varsin helposti tunnistettava ulkonäkö. Viime kuussa esitelty kiinalaisen JAC-Motorsin valmistama auto oli kuin ilmetty menneen neuvostomaailman Moskvitsh eli Mosse.

Lue myös: Markkinoille toinenkin pakote-Lada – raavitaan kasaan niistä osista, mitä varastosta löytyy

Moskvitsh on aiemmin kertonut yhteistyöstään kiinalaisen autovalmistajan kanssa, mutta ei ole paljastanut yhteistyökumppaninsa nimeä.

Perinteistä Moskvitshia valmistetaan ranskalaisen Renaultin jälkeensä jättämässä tuotantolaitoksessa. Venäjältä ovat Renaultin ohella poistuneet muun muassa Nissan, Mercedes ja Ford.

Pieni pala Kiinalle

Bespalov arvelee, että kiinalaiset autovalmistajat saattavat lohkaista ensi vuonna jo 35 prosentin osuuden Venäjän automarkkinasta, mikäli taloustilanne pysyy ennallaan. Hänen mukaansa markkina saattaa elpyä jopa 800 000 rekisteröityyn ajoneuvoon.

Kiinalaismerkkien myyntivolyymit ovat silti vain kalpea aavistus kotimarkkinan imusta. Pelkästään marraskuussa myynnit maailman suurimmassa automarkkinassa olivat 35 kertaa Venäjän kauppoja korkeammat.

Kuluneen vuoden kymmenen ensimmäisen kuukauden aikana Venäjä oli Kiinan autoteollisuuden kuudenneksi suurin vientikohde 3,9 porosentin osuudella. Oheen luetaan myös autotarvikkeet ja komponentit.

Lue myös: Vaihtoehdot vähissä: Miljardöörejä tursuavan Moskovan myydyin uusi auto on nyt Lada

Lisää aiheesta:

"Halvat" kiinalaisautot saamassa tukevan jalansijan Euroopassa – "Laatu on jopa parempaa moneen muuhun verrattuna"Venäjän autokauppa syöksyy – jäävätkö Ladat ilman tavanomaisimpiakin turvavarusteita?Täyskäännös: Renault lähtee kuin lähteekin Venäjältä – miten Ladan käy?Venäläiset Opelit saapuvat Eurooppaan – autojätin tuontiohjelmaan jo helmikuussa Valta on vaihtunut 90 vuoden jälkeen: Yhdysvalloissa on uusi kuningasauto, eikä se edes tule AmerikastaOsalle autovalmistajista pandemia on ollut kuin lottovoitto: "Kyse ei ole lama-aikojen käyttäytymisestä, pikemminkin sodan jälkeisestä nousukaudesta"
AutotAutoteollisuusVenäjäUkrainan sotaKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa