Ladan hiljattain esittelemä riisuttu Granta Classic saa rinnalleen myös tila-auton, joka kasataan varastossa olevista osista. Osien kerrotaan riittävän ainakin 1 800 autoon.
Ranskalaisjätti Renault myi taannoin omistuksensa Ladaa valmistavasta Avtovazista Venäjän hyökkäyssodan seurauksena. Myös Ladojen tuotanto oli tovin jäissä pakotteiden aiheuttamien tuotantovaikeuksien vuoksi, mutta kesäkuun alussa valmistus Togliattissa saatiin jälleen käyntiin.
Avtovaz ryhtyi kasaamaan Granta Classic -mallista Ladaa, jota voi perustellusti kutsua pakote-Ladaksi. Siitä on karsittu kaikki tämän päivän mukavuudet sekä turvallisuusvarusteita. Autosta puuttuvat muun muassa turvavöiden esikiristimet, lukkiutumattomat jarrut sekä ajonvakautusjärjestelmä. Turvatyynyjäkin on vain yksi.
Jotain Granta Classicin jämähtäneisyydestä kertoo sekin, ettei se yllä kuin Euro 2 -päästövaatimuksiin, jotka astuivat voimaan vuonna 1996. Lada tosin kehuu tiedotteessaan 90-heppaisen bensakoneen "luotettavuutta" ja "taloudellisuutta".
Lue myös: Paluu menneisyyteen: Venäjällä valmistetaan nyt äärimmäisen riisuttuja pakote-Ladoja – "Markkinoiden edullisin"
Markkinoille toinenkin pakotemalli
Granta ei jää ainoaksi "uudeksi" sota-ajan Ladaksi, sillä Avtovaz on ilmoittanut tuovansa markkinoille takaisin myös Largus-tila-auton. Autot kasataan niistä osista, joita valmistajalla on tällä hetkellä varastossa. Osien kerrotaan riittävän ainakin 1 800 Larguksen valmistamiseen.
