Markkinoille toinenkin pakote-Lada – raavitaan kasaan niistä osista, mitä varastosta löytyy

Euralainen Lada-harrastaja on omistanut elämänsä aikana reilusti toistasataa Lada-kaunotarta 1:41
KATSO MYÖS: Ladalla on paikkansa monen suomalaisenkin sydämessä. Kerroimme muutama vuosi sitten euralaisesta Matiaksesta, joka on kovan luokan Lada-harrastaja. Nuorimies on omistanut elämänsä aikana toistasataa ikonista venäläisautoa.

Ladan hiljattain esittelemä riisuttu Granta Classic saa rinnalleen myös tila-auton, joka kasataan varastossa olevista osista. Osien kerrotaan riittävän ainakin 1 800 autoon.

Ranskalaisjätti Renault myi taannoin omistuksensa Ladaa valmistavasta Avtovazista Venäjän hyökkäyssodan seurauksena. Myös Ladojen tuotanto oli tovin jäissä pakotteiden aiheuttamien tuotantovaikeuksien vuoksi, mutta kesäkuun alussa valmistus Togliattissa saatiin jälleen käyntiin.

Avtovaz ryhtyi kasaamaan Granta Classic -mallista Ladaa, jota voi perustellusti kutsua pakote-Ladaksi. Siitä on karsittu kaikki tämän päivän mukavuudet sekä turvallisuusvarusteita. Autosta puuttuvat muun muassa turvavöiden esikiristimet, lukkiutumattomat jarrut sekä ajonvakautusjärjestelmä. Turvatyynyjäkin on vain yksi.

Jotain Granta Classicin jämähtäneisyydestä kertoo sekin, ettei se yllä kuin Euro 2 -päästövaatimuksiin, jotka astuivat voimaan vuonna 1996. Lada tosin kehuu tiedotteessaan 90-heppaisen bensakoneen "luotettavuutta" ja "taloudellisuutta".

Markkinoille toinenkin pakotemalli

Granta ei jää ainoaksi "uudeksi" sota-ajan Ladaksi, sillä Avtovaz on uutistoimisto Reutersin mukaan ilmoittanut tuovansa markkinoille takaisin myös Largus-tila-auton. Autot kasataan niistä osista, joita valmistajalla on tällä hetkellä varastossa. Osien kerrotaan riittävän ainakin 1 800 Larguksen valmistamiseen.

Largus tuli aikoinaan markkinoille vuonna 2012, ja tuolloin Avtovazin juhlalliseen seremoniaan osallistui myös silloinen pääministeri Vladimir Putin.

Lada Largus tunnetaan muilla markkinoilla, kuten Suomessa, nimellä Dacia Logan MCV, joskin se on venäläistä sisarmalliaan paremmin varusteltu sekä Euroopan unionin turvallisuus- ja päästövaatimukset täyttävä auto.

Mosse palaa

Aiemmin keväällä uutisoitiin myös ikonisen itäauton paluusta. Venäjältä lähteneen Renaultin Moskovan-tehtaalla on tarkoituksena ryhtyä valmistamaan Moskvitsh-merkkisiä autoja eli tuttavallisemmin Mosseja.

–  Vuonna 2022 avaamme uuden sivun Moskvitshin historiassa, Moskovan pormestari Sergei Sobjanin hehkutti toukokuussa.

Lue myös:

    Uusimmat