Venäjän autokauppa syöksyy – jäävätkö Ladat ilman tavanomaisimpiakin turvavarusteita?

2:00
KATSO MYÖS: Ukrainan sota näkyy myös Suomen autokaupassa. Kallistuneet polttoaineet ovat muun muassa kiihdyttäneet sähköautojen menekkiä.

Venäjän autokaupassa on edessä kovat ajat lukuisten eurooppalaisten, amerikkalaisten ja aasialaisten autovalmistajien pakattua kimpsunsa ja kampsunsa ja keskeytettyä toimintansa maassa. Ukrainan sotaa seuranneet talouspakotteet ovat isku myös maan omalle autoteollisuudelle.

Venäjän presidentti Vladimir Putinin päätös hyökätä Ukrainaan sekä tämän seurauksena maahan kohdistetut pakotteet ovat aiheuttaneet historiallisen kokoluokan kriisin Venäjän autokauppaan.

Uutistoimisto Bloombergin mukaan uusien autojen hinnat nousivat Venäjällä maaliskuussa jopa 40 prosentilla. Venäjän valtiollinen tilastokeskus kertoi viime viikolla ulkomaisten autojen hintojen kasvaneen vuoden alusta 29 prosentilla.

Maan suurimman autoliikeketjun Rolfin toimitusjohtaja Svetlana Vinogradova kertoi Bloombergille, että autoja myytiin maaliskuussa 60 prosenttia vähemmän kuin helmikuussa.

Vinogradovan arvion mukaan Venäjällä myytäneen tänä vuonna saman verran uusia autoja kuin Espanjassa, jonka väkiluku on vain kolmannes Venäjästä.

Saavatko kiinalaiset ja intialaiset valmistajat jalkansa oven väliin?

On esitetty arvioita, että autotuonnin vähentyminen Euroopasta ja Japanista antaa vahvempaa jalansijaa kiinalaisille ja intialaisille automerkeille Venäjällä.

Tosin kyse olisi vain näiden automerkkien markkinaosuuden suhteellisesta kasvusta, sillä on epätodennäköistä, että nekään onnistuisivat piristämään maan autokauppaa kansalaisten varautuessa taloudellisesti haastaviin aikoihin.

– Jos Eurooppa ei uudelleenkäynnistä toimituksia, Kiina on suurin hyötyjä ainakin markkinaosuusmielessä. Volyymit kuitenkin jatkavat putoamistaan, Autostat-konsulttiyhtiön Azat Timerkhanov totesi Bloombergille.

Venäjän autokaupassa ei ole eletty ruusuisia aikoja ennen sotaakaan. Viime vuonna uusia autoja myytiin lähes 50 prosenttia vähemmän kuin huippuvuonna 2012. Lisäksi Venäjän autoteollisuus on kärsinyt samasta komponenttipulasta kuin muutkin autovalmistajat ympäri maailman.

Riippumaton venäläinen uutistoimisto Interfax kertoi hiljattain, että Ladaa valmistava AvtoVAZ suunnittelee tuovansa markkinoille autoja jopa ilman turvatyynyjä ja lukkiutumattomia jarruja saadakseen autoja myyntiin.

0:34
KATSO MYÖS: Lada toi uuteen Nivaan sotahenkisen lisävarusteen vuonna 2018.

Lähde: Bloomberg

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja