Venäjä on sulkenut ilmatilansa Britannialta ja Romanialta, mutta miksi suomalaisyhtiö lentää edelleen Venäjän yli? Finnair: "Emme spekuloi"

Ukrainan sodan vuoksi on nähty monenlaisia Venäjän-vastaisia pakotteita ja muita toimia, joihin myös Suomi on osana Euroopan unionia osallistunut.

Sodan syttymisen jälkeen ainakin Viro, Liettua, Latvia, Puola, Tsekki, Bulgaria ja Romania ovat sulkeneet ilmatilansa venäläisiltä lentoyhtiöiltä. Perjantaina Iso-Britannia kielsi Venäjän kansallisen lentoyhtiön Aeroflotin koneiden laskeutumisen Isoon-Britanniaan. Aeroflot lentää myös esimerkiksi Moskovasta Helsinkiin.

Käytännössä nämä toimet huomattavasti hankaloittavat venäläisten lentoyhtiöiden toimintaa myös moniin muihin maihin.

Liikenneministeri Timo Harakka (sd.) ilmoitti puolenyön jälkeen sunnuntaina, että Suomi valmistautuu oman ilmatilansa sulkemiseen venäläiskoneilta.

Venäjä puolestaan on ilmoittanut, ettei se salli brittiläisten ja romanialaisten lentoyhtiöiden toimivan sen ilmatilassa.

Finnair: "Emme spekuloi"

Venäjää vastaan kohdennettiin runsaasti pakotteita myös vuonna 2014, kun maa miehitti Ukrainan Krimin niemimaan.

Tuolloin muun muassa Venäjän silloinen pääministeri Dmitri Medvedev nosti esille ylilentokiellon mahdollisena vastapakotteena.

Suomen kansallinen lentoyhtiö Finnair ei vuonna 2014 ottanut minkäänlaista kantaa mahdollisen lentokiellon vaikutuksiin. Tämän suhteen tilanne ei ole juuri kahdeksassa vuodessa muuttunut.

– Emme lähde tällä tilanteella spekuloimaan, vastaa Satu Haataja Finnairin viestinnästä.

Finnairin nykyisestä reittivalikoimasta esimerkiksi Delhiin, Bangkokiin ja Tokioon suuntautuvat lennot hyödyntävät Venäjän ilmatilaa.

”Todennäköisesti Ukraina sellaisena, kun tunsimme ei säily” – tutkija ei usko pakotteiden pysäyttävän Venäjää 1:46
Tutkija: Pakotteet eivät riitä.


Juttua muokattu 27.2. kello 00.55: Lisätty tieto ministeri Harakan ilmoituksesta, että suomi valmistautuu sulkemaan ilmatilansa venäläiskoneilta.

Lue myös:

    Uusimmat