Finnairin lennot Aasian maihin pitenevät keskimäärin tunnilla – käyttämättä jääneestä lennosta voi hakea hyvitystä

Venäjän ilmatilan mahdollisella sulkemisella olisi merkittävä vaikutus Euroopan ja Aasian väliseen lentoliikenteeseen, jolla on tärkeä rooli Finnairin strategiassa.

Jos Venäjän ilmatila jäisi yhtiölle pysyvämmin käyttökieltoon, joutuisi Finnair harkitsemaan koko strategiansa uusiksi, arvioi STT:lle Inderesin pääanalyytikko Antti Viljakainen.

EU:n suljettua ilmatilansa venäläiseltä lentoliikenteeltä Venäjä on vastannut sulkemalla omaa ilmatilaansa erinäisiltä eurooppalaisilta lentoyhtiöiltä. Ilmatilaan on evätty pääsy muun muassa britannialaisilta, slovenialaisilta ja puolalaisilta koneilta.

Finnairilta ilmatilaan pääsyä ei ole toistaiseksi evätty. Finnair on kuitenkin varotoimena perunut Venäjän yli kulkevat lentonsa viikoksi.

Venäjän ilmatilan pidempiaikaisen sulkeutumisen taloudelliset vaikutukset olisivat Viljakaisen mukaan todella suuria Finnairille ja koko Suomeen suuntautuvalle lentoliikenteelle. Taloudelliset menetykset riippuisivat sulun kestosta.

–  Jos käyttökielto jäisi lyhytaikaiseksi, se vain kasvattaisi Finnairin tappiota. Huomattaviksi taloudelliset vaikutukset muodostuisivat, jos tilanne pitkittyisi. Silloin Finnair joutuisi miettimään koko strategiansa uudestaan eikä yhtä hyviä vaihtoehtoja olisi.

Viljakaisen mukaan Finnair selviää kuluvan vuoden maksuistaan, kävi Aasian-liikenteelle miten tahansa. Yhtiön iskunkestävyys on velkalastin ja pääoman laskun takia kuitenkin rajallinen.

–  Finnair on vasta aloittanut toipumisen koronakriisistä, ja nyt yhtiötä uhkaa toinen mullistus, jonka mittaluokka voi pahimmillaan olla koronan kanssa samaa tasoa, Viljakainen arvioi.

Venäjän kiertäminen tekee Aasiaan liikennöinnistä kannattamatonta

Finnairin toimitusjohtajan Topi Mannerin mukaan Venäjän ilmatilan kiertäminen pidentää lentoaikoja Aasiaan niin paljon, että useimpien Aasian ja Helsingin välisten rahti- ja matkustajalentojen liikennöinti ei olisi taloudellisesti kestävää eikä kilpailukykyistä.

Finnair kartoittaa nyt eri ratkaisuvaihtoehtoja siltä varalta, että tilanne pitkittyy.

–  Ukrainan hätä koskettaa kaikkia eurooppalaisia, ja ymmärrämme EU:n päätöksen sulkea ilmatilansa. Toteutamme nyt varautumissuunnitelmaamme, sillä tilanne vaikuttaa voimakkaasti Finnairiin, Manner sanoo yhtiön tämänpäiväisessä tiedotteessa.

Finnair jatkaa toistaiseksi lentoja Bangkokiin, Phuketiin, Singaporeen ja Delhiin, mutta lennot reititetään Venäjän ilmatilaa välttäen, mikä pidentää lentoaikaa keskimäärin tunnilla.

Finnairin henkilöstöviestinnän johtaja Satu Haataja kertoi STT:lle sunnuntaina, että Finnairin Aasian-liikenne loppuisi, jos Venäjä sulkisi ilmatilansa suomalaisilta koneilta.

Finnair lentää tällä hetkellä matkustaja- tai rahtilentoja kymmeneen Aasian kohteeseen. Kahteen kohteeseen lennetään myös Tukholmasta.

Käyttämättä jääneestä lennosta voi hakea hyvitystä

Finnairin viestinnästä kerrotaan, että Ukrainan-tilanne on lisännyt asiakkaiden yhteydenottoja.

Finnair viestii perutuista lennoista suoraan asiakkaille ja tekee parhaansa reitittääkseen peruttujen lentojen asiakkaat kohteisiinsa toisilla lennoilla. Asiakas voi myös hakea takaisinmaksua käyttämättä jääneestä lentolipusta.

Lisäksi Finnair on tehnyt muutoksia takaisinmaksusääntöihinsä. Asiakkaat voivat perua matkansa ja hakea hyvitystä, jos heillä on lento Etelä-Koreaan, Japaniin tai Kiinaan aikavälillä 27.2.–13.3.

Venäjän-lennot voi perua ja niistä voi hakea hyvitystä toistaiseksi.

"EU:n päätös velvoittaa Suomea jo nyt"

EU:n ilmatila päätettiin sunnuntaina sulkea venäläiseltä lentoliikenteeltä. EU:n neuvoston päätös julkaistiin unionin virallisessa lehdessä.

Liikenne- ja viestintäministeriöstä on vahvistettu STT:lle, että päätös sitoo Suomea jo nyt.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom julkaisi asiasta notamin eli ilmailijoille tarkoitetun tiedotuksen aamukymmenen maissa tänään. Notamin julkaisemisen jälkeen venäläiseltä lentoliikenteeltä on kielletty liikennöinti Suomen ilmatilassa.

Suomessa annetaan vielä tänään EU:n neuvoston päätöksen toimeenpanoa tarkentava kansallinen asetus. Asetuksen esittelee liikenne- ja viestintäministeriö.

–  EU:n päätös velvoittaa Suomea jo nyt. Siinä mielessä asia on selvä, vaikka vaatiikin meiltä vielä kansallisen asetuksen. Valmistelemme sitä ministeriössä, kertoo liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Minna Kivimäki STT:lle.

Ilmatilasulku koskee venäläisyhtiöiden ja Venäjällä rekisteröityjen koneiden lisäksi venäläisten omistamia tai vuokraamia tai "muulla tavoin määräysvallassa" olevia koneita. Vain pakkolaskut ja ylilennot hätätilanteessa ovat sallittuja, kuten myös laskeutuminen, lentoonlähtö tai ylilento humanitaarisista syistä.

–  Toimi on hyvin poikkeuksellinen ja vakava. Se tehdään siksi, että Euroopan unioni ja Suomi tuomitsevat jyrkästi Venäjän hyökkäyksen, Kivimäki sanoo.

Kivimäki ei lähde spekuloimaan, onko Venäjä vastaamassa samalla mitalla ja kieltämässä ilmatilansa käytön suomalaiselta lentoliikenteeltä.

–  En voi spekuloida, Venäjä tekee omat ratkaisunsa. Meillä ei ole tietoa, mikä heidän mahdollinen vastapakotetoimensa olisi. Hankala lähteä sitä ennakoimaan.

–  Jos saamme tietää, mitkä vastatoimet ovat, kerromme niistä heti, Kivimäki kertoo.

Lue myös:

    Uusimmat