Venäjän ilmatilan mahdollisella sulkemisella olisi merkittävä vaikutus Euroopan ja Aasian väliseen lentoliikenteeseen, jolla on tärkeä rooli Finnairin strategiassa.
Jos Venäjän ilmatila jäisi yhtiölle pysyvämmin käyttökieltoon, joutuisi Finnair harkitsemaan koko strategiansa uusiksi, arvioi STT:lle Inderesin pääanalyytikko Antti Viljakainen.
EU:n suljettua ilmatilansa venäläiseltä lentoliikenteeltä Venäjä on vastannut sulkemalla omaa ilmatilaansa erinäisiltä eurooppalaisilta lentoyhtiöiltä. Ilmatilaan on evätty pääsy muun muassa britannialaisilta, slovenialaisilta ja puolalaisilta koneilta.
Finnairilta ilmatilaan pääsyä ei ole toistaiseksi evätty. Finnair on kuitenkin varotoimena perunut Venäjän yli kulkevat lentonsa viikoksi.
Venäjän ilmatilan pidempiaikaisen sulkeutumisen taloudelliset vaikutukset olisivat Viljakaisen mukaan todella suuria Finnairille ja koko Suomeen suuntautuvalle lentoliikenteelle. Taloudelliset menetykset riippuisivat sulun kestosta.
– Jos käyttökielto jäisi lyhytaikaiseksi, se vain kasvattaisi Finnairin tappiota. Huomattaviksi taloudelliset vaikutukset muodostuisivat, jos tilanne pitkittyisi. Silloin Finnair joutuisi miettimään koko strategiansa uudestaan eikä yhtä hyviä vaihtoehtoja olisi.
Viljakaisen mukaan Finnair selviää kuluvan vuoden maksuistaan, kävi Aasian-liikenteelle miten tahansa. Yhtiön iskunkestävyys on velkalastin ja pääoman laskun takia kuitenkin rajallinen.
– Finnair on vasta aloittanut toipumisen koronakriisistä, ja nyt yhtiötä uhkaa toinen mullistus, jonka mittaluokka voi pahimmillaan olla koronan kanssa samaa tasoa, Viljakainen arvioi.
