Veltostuiko penis juuri väärällä hetkellä? Urologien viisi vinkkiä vahvempiin erektioihin

0:31
Videolla miehet kertovat suhtautumisestaan aamuerektioon.

Miestenlehden haastattelemat urologit listasivat vinkkejä voimakkaampaan erektioon.

Ajoittaiset erektiovaikeudet ovat tavallinen ongelma. Erektiovaikeudet voivat aiheuttaa monenlaista kärsimystä ja rasittaa parisuhdetta, luonnehtii Terveyskirjasto. Toistuviin ja pitkään jatkuneisiin erektio-ongelmiin kannattaa hakea apua lääkäriltä. Jos ongelmat eivät ole vielä päässeet vakaviksi, voi omia elämäntapojaan rukkaamalla saada jykevän erektionsa takaisin.

Men’s Health -miestensivusto kysyi urologeilta neuvoja voimakkaampien erektioiden saavuttamiseen.

1. Liiku

Urologi Ryan Berglundin mukaan hyvä verenkierto on terveen erektion ehdoton edellytys, eikä mikään paranna verenkiertoa kuin aerobinen liikunta. Liikunta auttaa myös painonhallinnassa – ylipaino voi nimittäin vaikeuttaa erektion saamista.

Pyöräilyn sijaan lajiksi kannattaa kuitenkin valita mieluummin esimerkiksi juoksu. Pitkäaikainen pyöräily kun voi puristaa siittimen verisuonia ja hermoja aiheuttaen siten ohimenevän erektiovaikeuden, kertoo Terveyskirjasto.

2. Tumppaa tupakka

Jopa viidennes erektiohäiriöistä voidaan Tulanen yliopiston tutkimuksen mukaan laittaa tupakoinnin piikkiin. Tupakointi heikentää veren virtausta penikseen, mikä huonontaa siittimen jäykistymiskykyä.

Lisäksi tupakointi voi vahingoittaa peniksen kudoksia itsessään, sanoo Men’s Healthin haastattelema urologi Irwin Goldstein. Sauhuttelu voi viedä kudoksesta sen elastisuutta ja estää sitä venymästä.

3. Juo kahvia

Texasin yliopiston vuonna 2017 julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että päivittäin kofeiinia 2–3 kahvikupillisen verran juovat miehet kärsivät epätodennäköisemmin erektiohäiriöistä kuin kofeiinittomia juomia juovat miehet.

4. Hanki vasektomia

Jos lisääntymistoiveita ei ole, kannattaa harkita vasektomiaa. Vuonna 2017 ilmestyneen saksalaistutkimuksen mukaan vasektomian läpikäyneiden miesten seksielämä parantui toimenpiteen jälkeen. He raportoivat myös vahvemmista erektioista ja orgasmeista. Tutkijat päättelivät, että syynä oli epätoivottujen raskauksien aiheuttaman ahdistuksen poissaolo.

5. Huolehdi riittävästä unensaannista

Väsymys voi johtaa erektio-ongelmiin, ja unella onkin osuutta erektioiden voimakkuuteen, sanoo urologi Goldstein. Hän kertoo, että yönaikaiset erektiot auttavat ”lataamaan” penistä ravitsemalla sitä hapettuneella verellä.

– Teoreettisesti, mitä enemmän öisiä erektioita sinulla on, sitä joustavampi paisuvaiskudoksestasi tulee. Se voi auttaa pitämään erektiot vahvoina vuosien kuluessa, Golstein sanoo.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja