Vapaavuori sijoittaisi asuntoja tiiviisti sormiin

Tiiviimpi asuntorakentaminen vähentäisi Vapaavuoren mielestä yksityisautoilua ja lisäisi varsinkin raideliikennettä.

Asuntoministeri Jan Vapaavuori (kok.) esittää Lohjan radan rakentamista vaiheittain. Hän vaatii myös tiiviimpää asuntorakentamista etenkin pääkaupunkiseudulla. Sen sijaan hän ei kannata viime aikoina paljon esillä olleita ruuhkamaksuja.

Tiiviimpi asuntorakentaminen vähentäisi Vapaavuoren mielestä yksityisautoilua ja lisäisi varsinkin raideliikennettä, mikä vaikuttaisi liikenteen päästöihin. Suomen kasvihuonepäästöistä viidennes on lähtöisin liikenteestä. Vapaavuori puhui Asuntomarkkinat 2008 -seminaarissa Helsingissä tiistaina.

- "Väärin " sijaitsevat asunnot siis lisäävät liikenteen päästöjä enemmän kuin mitä (autojen) tekninen kehitys niitä onnistuu laskemaan, hän totesi.

Asuntojen rakentamista pääkaupungista pois johtavien ratojen varteen, niin sanottua sormimallia, on Vapaavuoren mukaan kokeiltu menestyksellisesti Kööpenhaminassa.

- Tehokkaasti rakennettavien, raideliikenteen varaan sijoittuvien sormien suunnittelua kannattaisi edistää myös Helsingin seudulla, hän sanoi.

Maksut voisivat vaarantaa ydinkeskustan elävyyden

Ruuhkamaksuille asuntoministeri ei sen sijaan lämpene, sillä ne saattaisivat pahimmillaan lisätä yhdyskuntarakenteen hajautumista.

- Ruuhkamaksut eivät välttämättä vähentäisi liikennettä, vaan ainoastaan siirtäisivät sitä muualle.

Liikenne Helsingin niemellä ei Vapaavuoren mukaan ole kasvanut ainakaan 20 vuoteen. Lisäksi ruuhkamaksut voisivat hänen mielestään vaarantaa kaupungin ydinkeskustan elävänä pitämistä.

Jos ruuhkamaksut seudulle halutaan "punkea", ne tulisi ministerin mukaan sijoittaa pääväylien varteen pääkaupunkiseudun ulkokehälle.

- Tällöin ne ainakin kohdistuisivat suorimmin niihin, joiden asumisvalinnat eniten lisäävät yksityisautoilua, ja saattaisivat tätä kautta parhaiten edistää yhdyskuntarakenteen eheyttämispyrkimyksiämme, Vapaavuori huomautti.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat