Vanhustenhuollon valvonta olematonta – ei yhtään oma-aloitteista tarkastuskäyntiä

Vanhustenhuollon valvonnassa on puutteita etenkin Etelä-Suomen alueella.

Valvontaviranomaiset eivät tehneet viime vuonna Etelä-Suomessa ainuttakaan oma-aloitteista valvontakäyntiä hoitolaitoksiin.

Viranomaisten mukaan käynteihin ei ollut aikaa. Koko Etelä-Suomen alueella vanhustenhuollon valvontaan käytetään vuosittain yhden henkilön työpanos.

Sosiaalineuvos Hanna Ahonen Valvirasta myöntää, että määrä ei ole riittävä.

– Ei varmaankaan ole. Pitäisi kuitenkin myös miettiä sitä, millä tavalla valvonnan keinoja voitaisiin kehittää. Yksittäiset käynnit ovat käytännössä se kaikkein tehokkain tapa toimia, mutta näissä olosuhteissa pitää yrittää keksiä muitakin keinoja, Ahonen sanoo.

Valituksiin reagoidaan viiveellä

Valviran rooli valvonnassa on koordinoida ja ohjeistaa aluehallintoviraston (avi) valvojia. Avin valvojat valvovat julkisia laitoksia, kun taas yksityisiä palveluntarjoajia valvovat kunnat.

Viime vuoden aikana aluehallintoviraston valvoja teki koko Etelä-Suomen alueella yhteensä neljäkymmentä käyntiä vanhustenhuollon palveluita tarjoaviin laitoksiin. Suurin osa käynneistä liittyi lupa-asioihin, eli esimerkiksi laitoksen aikeisiin laajentaa toimintaansa.

Omaisten tai hoiva-alan työntekijöiden tekemien epäkohtailmoituksien perusteella tehtyjä valvontakäyntejä tehtiin vuoden aikana noin kaksikymmentä.

Epäkohtailmoituksiin eli valituksiinkin reagoidaan viiveellä. Laitoksella, jota valitus koskee, on ensin kuukausi aikaa kertoa oma näkemyksensä siitä, onko valitus aiheellinen vai ei.

– Kysymme laitoksen näkökulmaa asiaan ja sen jälkeen mietimme, onko meidän syytä käydä paikan päällä. Mitä kiireellisempi asia on, sitä nopeammin se käsitellään, kertoo sosiaalihuollon johtava ylitarkastaja Eija Hynninen-Joensivu Etelä-Suomen aluehallintovirastosta.

Myös omaisilla vastuuta

Viranomaiset kuitenkin muistuttavat, ettei palveluntarjonnan taso voi perustua pelkästään valvonnan määrään. Sekä laitosten johtajien ja työntekijöiden, että myös omaisten tulisi ylläpitää ja vaatia laatua vanhustenhoitoon.

– Ei valvontaviranomaisten työpanostuksella näitä epäkohtia koskaan saada täydellisesti poistettua. Kaikki lähtee siitä, että palveluita tuottavat tahot kantavat oman vastuunsa, toteaa Hynninen-Joensivu.

– Myös omaiset voivat vaatia niitä tietoja, mitä palveluita ja hoitoja omille läheisille on tarjottu ja annettu, jatkaa Ahonen.

(MTV3)

Täydennetty otsikkoon sana "oma-aloitteista perjantaina 18. tammikuuta kello 15.30.

Lue myös:

    Uusimmat