Valtionhallinnon verkkopalvelujen kehittäminen verkkaista

Informaatioyhteiskuntaan liittyvien kysymysten jakautuminen viiden eri ministeriön alaisuuteen hidastaa merkittävästi valtionhallinnon verkkopalveluiden kehittämistä. Elektronisen liiketoiminnan professorin Jukka Heikkilän mukaan valtionhallinnon tutkimus puuttuu muuten monipuolisesta informaatioteknologian tutkimuskentästä lähes kokonaan.

-Ministeriöissä ei ole ehkä täysin ymmärretty, kuinka suuret mahdollisuudet verkkopalveluissa piilevät ja kuinka rajusti tietoyhteiskunta muuttaa ihmisten elämää, Heikkilä arvioi. Hän esitteli kansainvälisessä elektronisen liiketoiminnan ECCE 99 -konferenssissa Jyväskylässä suomalaisia tutkimushankkeita.

Hänen mukaansa valtionhallinnon tähänastisissa tietoverkkohankkeissa näkökulma on painottunut liiaksi kustannussäästöihin.
-Vaikka verkossa asiointi on usein edullisempaa, lähtökohtana palveluiden kehittämisessä on kuitenkin pidettävä asiakas ja hänen tarpeensa, Jukka Heikkilä Jyväskylän yliopistosta muistuttaa.

Professori Lester A.Wanningerin mielestä sama asiakaspalvelun puute näkyy verkkopalveluissa ympäri maailmaa. Minnesotan yliopiston tutkimus osoitti, että 60 prosenttia verkkosivuista oli asiakkaiden mielestä kehnoja.
-Verkkopalvelun käytön pitää olla asiakkaalle joko helpompaa, halvempaa tai nopeampaa, että se houkuttelee puoleensa. Palvelujen rakentaminen on edelleen liian tekniikkalähtöistä. Teknologian sijasta suunnittelun lähtökohdaksi täytyisi ottaa ihminen, asiakassuhteen hallinnasta verkossa luennoinut Wannigan painottaa.

Suomi kuuluu elektronisessa liiketoiminnassa maailman kärkeen. Vaikka USA:ssa, Britanniassa ja Ruotsissa verkkokauppaa tehdään enemmän kuin täällä, on suomalaisilla Internet-yhteyksiä eniten maailmassa tuhatta asukasta kohti.

Elektronisen liiketoiminnan kansainvälinen ECCE 99 -konferenssi kokoaa Jyväskylään viikonvaihteessa 220 osanottajaa. Samassa yhteydessä järjestetyssä elektronisen liiketoiminnan näyttelyssä on vieraillut reilut tuhat kävijää.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat