Valokuituverkon rakentaminen on monimutkainen ja pitkäkestoinen projekti. Yhteyden hankkiminen alueelle, jossa sitä ei vielä ole, edellyttää esimerkiksi omakotiasujalta sitoutumista sekä yllättävän paljon omaa tiedonhankintaa ja vaivannäköä, jos haluaa tietää tarkalleen, mihin on sitoutumassa.
Valokuitukaapeleita vedetään Suomessa maahan nyt kovalla tahdilla. Erityisesti etätöiden lisäännyttyä moni suomalainen on alkanut kiinnittää enemmän huomiota kodin tietoliikenneyhteyksien nopeuteen ja vakauteen.
Huikeilla nopeuslupauksilla markkinoituun valokuituyhteyteen investoiva kuluttaja ei kuitenkaan aina tiedä, mitä on ostamassa ja millaisiin asioihin sitoutumassa.
Kuluttajaliiton juristi Tiina Vyyryläinen sekä valokuituyhteyksiä rakentavan Valokuitusen toimitusjohtaja Heikki Kaunisto vierailivat keskiviikkona Huomenta Suomessa kertomassa siitä, mitä kuluttajan on pidettävä mielessä valokuitua hankkiessaan.
Lue myös: 3G-verkko poistuu käytöstä tänä vuonna
Vyyryläisen mukaan valokuituyhteys ei ole kuluttajan näkökulmasta helposti hankittava hyödyke. Hän pitää ongelmallisena esimerkiksi sitä, että kuluttajan on sitouduttava hankintaan todella aikaisessa vaiheessa.
