Vakava verkkovirhe - Toisten Facebook-tileille voi päätyä ilman salasanoja

Yhdysvalloissa Georgiassa on paljastunut huolestuttava tietoturva-aukko langattomien verkkoyhteyksien käytössä. Äiti ja kaksi tytärtä kirjautuivat kännyköillä Facebook-tileillensä, mutta he päätyivätkin aivan ventovieraille tileille, joissa oli tilien omistajien henkilökohtaisia tietoja.

Kyseessä oli luultavasti perheen operaattorin, AT&T -yhtiön langattomien yhteyksien reititysongelma. Tapaus paljasti toistaiseksi vähälle huomiolle jääneen vakavan virheen, jolla voi olla kauaskantoisia seurauksia Facebookin lisäksi myös kaikille muille netin käyttäjille, kertoo uutistoimisto AP.

Sattuneissa tapauksissa Internet ei tajunnutkaan kuka oli kukakin käyttäjä, jonka seurauksena äiti tyttärineen ohjautui täysin vääriin Facebook-profiileihin. Ilmeisesti käyttäjät eivät olisi voineet tehdä mitään kyseisen tilanteen syntymisen estämiseksi.

Ilmennyt ongelma lisää uuden ulottuvuuden asiantuntijoiden varoituksiin, joiden mukaan verkossa oleva tieto - arkipäiväisestä perustiedosta aina pimeimpiin salaisuuksiin - voi monin tavoin mennä sekaisin.

Asiantuntijoiden mukaan vastaavanlaisia virheitä voi sattua tietokoneillakin, ei pelkästään kännyköillä. Ongelma voisi kohdata esimerkiksi sähköpostipalveluissa.

-Tosiasia on, että kyseinen tilanne todellakin pääsi tapahtumaan ja se voi siten tapahtua uudelleen paljon Facebookia tärkeämmän tiedon kohdalla, toteaa Hexagon Security Group -tutkimusyhtiön perustaja Nathan Hamiel.

"Huomasin heti, että jotain oli vialla"

Äitinsä ja isosiskonsa kanssa Yhdysvaltain Georgiassa asuva 26-vuotias Candace Sawyer kertoo huomanneensa välittömästi, että jotain oli pielessä hänen yrittäessään kirjautua Facebook-tilillensä lauantaina aamulla.

Hän oli kirjoittanut Nokian älypuhelimeensa Facebook.com, jolloin hän siirtyi välittömästi yhteisöpalvelun profiiliin ilman nimen ja salasanan kysymistä. Hän oli päätynyt tilille, joka ei näyttänyt hänen omaltaan. Ja sitten hän näki tilin omistajan kuvan

-Kyseinen mies oli valkoinen… Ja minä taas en ole, nainen sanoi nauraen.

Sawyer kirjautui ulos palvelusta ja pyysi 31-vuotiasta Mari siskoaan sekä äitiään Frania, 57, tarkistamaan ilmaantuuko sama ongelma heidänkin puhelimillaan.

Mari päätyi jonkun toisen vieraan naisen sivulle. Franin puhelinta ei oltu koskaan aiemmin käytetty Facebookiin kirjautumisessa. Hän päätyi myös täysin vieraan, Indianassa asuvan nuoren naisen profiiliin.

Kaikilla kolmella naisella oli käytössään sama puhelinmalli ja heidän kaikkien operaattorinaan toimii AT&T -yhtiö. Vika ei ollut Nokian puhelimissa. Kyseessä oli puhelimet nettiin yhdistävän järjestelmän vakavasta virheestä.

Lue myös:

    Uusimmat