Vaarallinen peli ihmetyttää – moni ajaa jo talvirenkailla: "Käytölle ei ole perusteita"

Mitä renkaan kyljessä olevat numerot ja kirjaimet tarkoittavat? 2:18
Tiedätkö, mitä renkaan kyljessä olevat numerot ja kirjaimet tarkoittavat? Katso videolta, kuinka koodeja tulkitaan.

Viime viikolla järjestetyn liikenneturvallisuuskampanjan ensimmäiset tulokset kertovat suomalaisten ajavan aiempaakin paremmilla renkailla. Huolta kuitenkin herättää talvirenkaiden suuri määrä.

Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin yhteinen Rengasratsia-turvallisuuskampanja järjestettiin viime viikolla usealla paikkakunnalla.

Rengasratsia-kampanja järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1997. Tuolloin joka neljännen auton alla oli huonokuntoiset renkaat. Kehitystä on tapahtunut hurjasti, sillä viime syksynä huonoilla renkailla oli liikenteessä 8,5 prosenttia autoilijoista ja tänä vuonna enää 6,3 prosenttia.

– Ennen kampanjan alkua mietimme, vieläkö suomalaiskuskien rengaskunto voi parantua entisestään, ja kyllä se voi. Näyttää siltä, että viesti renkaiden merkityksestä turvallisuusvarusteena on saavuttanut autoilijat, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora iloitsee tiedotteessa.

Etelässä ei ole vielä tarvetta talvirenkaille

Kampanjan tulokset herättivät kuitenkin huolen vuodenaikaan sopimattomien renkaiden käytöstä. Viime vuoden Rengasratsiassa talvirenkailla ajoi 2,8 prosenttia kuljettajista, mutta nyt viiden vertailupaikkakunnan keskiarvo oli pompannut 5,5 prosenttiin. Suhteellisesti eniten talvirenkaita tuli vastaan Etelä-Suomessa.

– Todennäköisesti kyse on usein siitä, että talvirenkaat halutaan ajaa loppuun kesän aikana ja ikään kuin säästää kesärenkaita. Se on kuitenkin vaarallista peliä, Nuora muistuttaa.

Turvallisen ajamisen näkökulmasta talvirenkailla ei kesäkeleillä pitäisi ajaa. Renkaiden ominaisuudet on suunniteltu eri vuodenaikojen lämpötila- ja sääolosuhteiden mukaan.

– Syksyn sadekelissä vetisellä tienpinnalla huonokuntoisempikin kesärengas toimii paremmin kuin uusi kitkarengas, Nuora kiteyttää.

Väärä rengastus pidentää jarrutusmatkoja ja kasvattaa riskiä joutua vesiliirtoon

Rengastestien mukaan lähes sakkorajalle ajettu, 2 millin urasyvyydellä varustettu kesärengas lähtee 6 millin vesipatjalla vesiliirtoon 70 km/h -nopeudessa. Tuliterillä kitkarenkailla vesiliirto tapahtuu jo 69 km/h:n nopeudessa.

Vastaavasti 80 km/h:n nopeudesta jarrutusmatka samoissa olosuhteissa on hyväkuntoisella talvirenkaalla yli puolitoista metriä sakkorajallekin ajettua kesärengasta pidempi. Erot ovat sitä suurempia, mitä parempikuntoisia kesärenkaat ovat.

– Talvirenkaat on tehty vain kylmää talvikautta varten. Muuna aikana niiden käytölle ei ole perusteita, Nuora muistuttaa.

Lähde: Autonrengasliitto

Lue myös:

    Uusimmat