Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Rengasratsioissa on ihmetelty yhtä käsittämätöntä asiaa vuodesta 1997 asti: "Vaikka voisi luulla, ettei kukaan..."

6:20Näin vaihdat renkaat autoosiRenkaiden vaihtaminen on pian taas ajankohtaista. Katso videolta, mitä kaikkea operaatio vaatii ja miten vaihto käytännössä tehdään.
Julkaistu 23.09.2021 17:58

Ville Järveläinen

Renkaat ovat syksyisillä keleillä auton tärkein turvavaruste, sillä auton pitää kiinni tiessä vain noin kämmenen kokoinen alue renkaassa.

Viime viikon Rengasratsia-turvallisuuskampanjassa tuli vastaan huonokuntoisia tai muuten keliin sopimattomia renkaita aiempia vuosia vähemmän, mutta parannuskohteitakin löytyi.

Viiden paikkakunnan esiotannassa huonokuntoisilla renkailla ajoi 6,6 prosenttia 1 558 autoilijasta. Edellisenä tutkimusvuotena 2018 samoilla paikkakunnilla huonokuntoisilla renkailla ajoi 8,8 prosenttia autoilijoista.

– Ihmiset ovat oppineet renkaiden merkityksen turvalliselle ajamiselle, tarkkailemaan renkaidensa kuntoa ja uusimaan rengassarjansa ajoissa, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora kertoo tiedotteessa.

Lue myös: Helsingin poliisi julkaisi kuvan 12 päiväsakon arvoisesta suorituksesta – "Näkyyhän tuossa kuvio vielä"

Nyt huomio rengaspaineisiin

Positiiviset tulokset eivät kuitenkaan tarkoita, etteikö huomautettavaakin olisi löytynyt. Suomalaisilla on nimittäin vielä jonkin verran opettelemista erityisesti rengaspaineiden säätämisessä. Oikeilla rengaspaineilla olisi mahdollista säästää sekä rahaa että ympäristöä, mutta paineisiin ei kiinnitetä huomiota samalla tavalla kuin renkaiden yleiseen kuntoon.

Valtaosalla rengaspaineet olivat kunnossa, mutta yli 0,5 barin paine-eroja löytyi kuitenkin 3,5 prosentista otoksen autoista. Autonrengasliitto muistuttaa, että keskenään eripaineiset renkaat vaikeuttavat auton hallintaa erityisesti äkkitilanteissa ja kasvattavat polttoaineen kulutusta.

Vastaan tuli lisäksi paljon autoja, joissa kaikkien renkaiden paineet olivat liian alhaiset. Myös liian matala rengaspaine kuluttaa rengasta, kasvattaa vierintävastusta ja näkyy sen myötä polttoainelaskussakin – keskimäärin jopa 10 euron verran kuukaudessa.

– Tasaisella paineiden tarkistamisella saataisiinkin pienellä vaivalla suuri vaikutus, Nuora muistuttaa.

3:48Näin tarkistetaan auton rengaspaineetVIDEO: Näin tarkistat rengaspaineet huoltoasemalta löytyvällä laitteella.

Talvirenkaat kesällä alla yhä harvemmalla

Erityisen ilahduttava ilmiö Rengasratsiassa oli myös tutkimuksessa havaittujen talvirenkaiden vähäinen määrä.

– Vaikka voisi luulla, ettei kukaan aja talvirenkailla kesäkeleillä, sitkeästi niitä on koko ratsian ajan vuodesta 1997 vastaamme tullut, Nuora sanoo.

Suurimmaksi osaksi kyse on nastattomista talvirenkaista eli kitkarenkaista. Kun nastattomat talvirenkaat ovat keväällä tulleet talvikäytössä tiensä päähän, osa kuljettajista ajattelee ajavansa niillä vielä kesän loppuun. Näin ei kuitenkaan missään nimessä pidä tehdä.

Kuten Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoi MTV Uutisille vuonna 2017, on kitkarengas surkea kesärengas. Tämä johtuu siitä, että hyvän jää- ja lumipidon saavuttaminen tapahtuu tyypillisesti märkäpito-ominaisuuksien kustannuksella. Talvirengas lähteekin vesiliirtoon huomattavasti kesärengasta alhaisemmassa nopeudessa, mikä taas on hengenvaarallista Suomen syksyssä.

– Jos kitkarenkailla on kaikesta varoittelusta huolimatta ajanut läpi kesän, en voi suositella niiden käyttöä enää talvirenkaina. Kesälämpötilassa ajetut kilometrit ovat heikentäneet renkaan talvipito-ominaisuuksia merkittävästi ja rengas on käytännöllisesti katsoen piloilla, Vesalainen totesi tuolloin.

Lue myös: Huolestuttava havainto: Jopa 125 000 suomalaista ajaa talvirenkailla läpi koko kesän – kerrataanpa siis perusasiat

Lähde: Autonrengasliitto

Lisää aiheesta:

Jättijonot! Näin pitkään voit joutua odottamaan aikaa renkaiden vaihtoonPienellä vaivalla lähes 200 euron säästö polttoainekuluissaVaarallinen peli ihmetyttää – moni ajaa jo talvirenkailla: "Käytölle ei ole perusteita"Teetkö sinäkin renkaillesi näin? Suomalaisten perisynti aiheuttaa ammattilaisille kylmiä väreitä: "Tieto on aika hurja"Moni autoilija tekee syksyllä kriittisen havainnon, mutta lykkää vääjäämätöntä kevääseen – tiedätkö, missä menee sakkorenkaan raja?Huolestuttava havainto: Jopa 125 000 suomalaista ajaa talvirenkailla läpi koko kesän – kerrataanpa siis perusasiat
AutotRenkaatLiikenneturvallisuusAutoilun kustannuksetSyksyLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 11:57
    Liikenne

    Kamuxin automyynti sakkaa – toimitusjohtaja vaihtoon

  • 11:33
    Liikennesäännöt

    Ajatko 7 km/h ylinopeutta? Et enää, sanoo poliisi

  • Eilen00:01
    Päästöt

    Etla: Kasvihuonekaasujen päästöt vähenevät, suurimmat päästöt nyt liikenteestä ja maataloudesta

  • ti20:45
    Raskas liikenne

    Uhkaava vaaratilanne Helsingissä: Rekka suhahti suojatien yli kuin giljotiini

  • ma08:53
    Liikenneturvallisuus

    Yhtä asiaa autoilijat eivät tajua, ennen kuin poliisi pysäyttää – "Sattuu liikaa ja aivan turhaan"