Pienellä vaivalla lähes 200 euron säästö polttoainekuluissa

Rengaspaineiden tarkastaminen on helppoa 3:12
Nyt viimeistään on aika opetella tarkistamaan, että renkaissa on oikea määrä painetta. Liian alhainen rengaspaine lisää auton kulutusta ja tuntuu lompakossa.

Viime viikolla päättyneen Rengasratsia-kampanjan tulokset kertovat suomalaisten ajavan yhä parempikuntoisilla renkailla. Samalla hämmästystä ja huolta herättävät vuodenaikaan nähden suuri talvirenkaiden määrä.

Autonrengasliitto, poliisi ja Liikenneturva ovat järjestäneet Rengasratsian lähes joka syksy vuodesta 1997 lähtien. Tapahtunut myönteinen kehitys antaa Autonrengasliiton puheenjohtajan Jarmo Nuoran mielestä runsaasti aihetta iloon.

– Pitkällä aikavälillä tarkasteltuna suomalaiset ajavat jatkuvasti paremmilla renkailla, ja vastaavasti huonokuntoisten renkaiden osuus on pienentynyt, Nuora kertoo kampanjan tiedotteessa.

Esimerkiksi vuonna 2014 huonokuntoisilla renkailla ajoi 12,2 prosenttia autoilijoista, mutta tänä vuonna enää 7,2 prosenttia. Rengas arvioitiin huonokuntoiseksi, jos sen urasyvyys oli alle kaksi millimetriä.

Huolestuttavan paljon talvirenkaita

Laki sallii kitkarenkailla ajamisen myös kesällä, mutta turvallisuussyistä näin ei tulisi tehdä. Talvirenkaat on tehty talvea varten.

– Kesäaikaan vetisellä tienpinnalla huonokuntoinenkin kesärengas on luotettavampi kuin uusi talvirengas. Kitkarenkailla jarrutusmatkat ja vesiliirron riski kesäaikana kasvavat huomattavasti.

Alueellisesti talvirenkaita tuli vähiten vastaan Lapissa ja eniten etelässä.

– Kyse ei siis ole aikaisesta varautumisesta talveen, vaan talvirenkaat on haluttu ajaa loppuun kesällä, Nuora harmittelee.

Joka kymmenes ajaa vajaapaineisilla renkailla

Urasyvyyden lisäksi Rengasratsiassa tutkittiin rengaspaineita. Trendinä on ollut renkaiden välisten paine-erojen pieneneminen, mikä selittyy ennen kaikkea autojen paineentunnistusjärjestelmien yleistymisenä.

Sen sijaan ihmetystä herätti se, että noin joka kymmenennen auton kohdalla kaikissa renkaissa oli liian vähän painetta, tyypillisesti 1,4–2,0 baaria. Suosituspaineet riippuvat ajoneuvon ja renkaan koosta, mutta pienemmissäkin autoissa usein suositellaan käytettäväksi vähintään 2,2 baarin painetta.

Autonrengasliiton Nuora toivoo, että rengaspaineista huolehtimiseen motivoisivat viimeistään inflaatio ja polttoaineiden nousseet hinnat. 

– Alhaiset rengaspaineet lisäävät polttoaineenkulutusta 3–6 prosenttia ja lyhentävät renkaan elinikää̈ 25–50 prosenttia. Oikeilla rengaspaineilla keskivertoautoilija voi säästää pelkästään polttoainekuluissa vähintään 15 euroa kuukaudessa.

15 euron kuukausisäästö voi kuulostaa pieneltä, mutta vuositasolla se tarkoittaa lähes 200 taskuun jäävää ylimääräistä euroa.

Nokian Renkaiden mukaan moni ajaa liian alhaisilla rengaspaineilla parantaakseen esimerkiksi ajomukavuutta, mutta tällainen toiminta voi olla asiantuntija Matti Morrin mukaan vaaraksi liikenneturvallisuudelle.

– Tämä taitaa olla se kaikkein vaarallisin ajattelutapa, mitä tulee rengaspaineisiin. Ajoneuvon ja renkaiden valmistajat ovat syystä määritelleet suositellun rengaspainetason, jota ylläpitämällä rengas käyttäytyy myös ääritilanteissa turvallisesti, Morri korosti Nokian Renkaiden tiedotteessa alkuvuodesta.

Lähteet: Autonrengasliitto, Nokian Renkaat

Lue myös:

    Uusimmat