Mainos

Ostitko sinäkin? Näiden ruokien ja juomien myynti kasvoi eniten suomalaiskaupoissa alkuvuonna

Päivittäistavarakauppa ry julkaisi tilastot suomalaisten ruokaostoksista alkuvuonna 2021. Tietyissä tuoteryhmissä näkyi selkeää kasvua. Tilaston kokoaa Tilastokeskus ja sen julkaisee Päivittäistavarakauppa ry. 

Videolla kerrotaan, miten korona muutti suomalaisten ostoskorien sisältöä.

Mitä alkuvuonna ostettiin ruokakaupoista? Päivittäistavarakauppa ry PTY:n tilastoista selviää päivittäistavaramyynnin kasvun jatkuneen. Rauhallisen tammikuun jälkeen päivittäistavarakaupan alkuvuotta piristivät kotimaassa vietetyt talvilomaviikot ja pääsiäinen.

Kun alkuvuoden 2021 myyntejä verrattiin alkuvuoden 2020 myynteihin, yksi ilmiö loisti ainakin poissaolollaan. Tammi-maaliskuussa 2020 koronavirus alkoi levitä, koettiin muutaman päivän hamstrauspiikki ja kuluttajat alkoivat varautua poikkeukselliseen aikaan. Tänä vuonna vastaavaa ei nähty.

Neljännesvuositilastoa tarkasteltaessa on pandemiasta johtuvien muutosten lisäksi syytä muistaa kausivaihtelu.

– Ruokakaupan toiseksi vilkkain myyntisesonki, pääsiäinen, osui tänä vuonna aivan huhtikuun alkuun, joten pyhien ruokaostokset tehtiin paljolti maaliskuun puolella. Viime vuonna pääsiäinen oli myöhemmin huhtikuussa, sanoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Vihannesten ja alkoholittomien juomien myynti kasvussa

PTY:n tilastoista selviää, että esimerkiksi tuoreiden vihannesten myynnin kasvu oli edelleen vahvaa (+11 prosenttia). Tilastoista selviää myös, että alkuvuonna suomalaiset ostivat entistä enemmän esimerkiksi alkoholittomia juomia ja sokerituotteita. 

Pääluokista suurin kasvu oli kuitenkin ruokatuotteilla, joilla tarkoitetaan esimerkiksi kastikkeita, mausteita, valmisaterioita ja vauvanruokia. Ruokatuotteet-luokan alla onkin laaja kattaus erilaisia tuotteita.

– Tämä osin selittääkin kasvulukuja. Esimerkiksi valmisaterioissa näkyy varmasti se, että etätöitä tehdään edelleen ja lounasruokailu on siirtynyt kotiin. Kotona kokkaaminen näkyy toisaalta siinä, että kastikkeiden ja mausteiden myynti on lisääntynyt voimakkaasti. Eli ruokaa tehdään kotona, toteaa tilastoihin perehtynyt maatalousekonomisti Kyösti Arovuori Reinu Econ Oy:sta PTY:n julkaisemalla videolla.

"Nyt se hamstrauspiikki sieltä sulaa"

Sen sijaan hedelmissä sekä myyty määrä että hinnat laskivat. Hedelmät olivat pääluokista ainoa, jossa myynti pieneni. Myynnin laskua näkyi erityisesti pakastehedelmissä ja -marjoissa, kuivatuissa hedelmissä ja marjoissa sekä hedelmäsäilykkeissä. 

– Siellä näkyy ehkä nimenomaan se hamstraus alkuvuodesta vuosi sitten. Ostettiin paljon säilykkeitä ja pakasteita. Nyt se hamstrauspiikki sieltä sulaa, Arovuori analysoi.

Kovimmat kasvupiikit nähtiin sen sijaan lampaanlihassa, jonka myynti kasvoi 70 prosenttia, sekä alkoholittomissa oluissa, joita myytiin 40 prosenttia enemmän. 

– Aika pitkälti näissä tuoteryhmissä muutosta selittää se, että pääsiäinen oli tänä vuonna aikaisemmin kuin viime vuonna. 

Arovuori muistuttaakin, että vasta koko vuoden tilastoista pystyy todella vertaamaan edellisen vuoden koko vuoden tilastoja. 

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja