Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koronakriisi yllätti ruoan verkkokaupat housut kintuissa: "Kysyntä on moninkertaista verrattuna siihen, miten kapasiteettia on"

5:12Koronakriisi kasvattaa ruokakauppojen myyntiä – MTV Uutiset kysyy marketista, mitä muuta hamstrataan kuin vessapaperiaKoronakriisi kasvattaa ruokakauppojen myyntiä – MTV Uutiset kysyy marketista, mitä muuta hamstrataan kuin vessapaperia.
Julkaistu 06.04.2020 11:22
Toimittajan kuva

Tuomo Hyttinen

tuomo.hyttinen@mtv.fi

@tuomohytti
Toimittajan kuva

Sanna Ketola

sanna.ketola@mtv.fi

Ruokakauppojen etämyynti on kasvanut merkittävästi koronakriisin aikana. Asiakkaat käyvät kaupassa harvemmin, mutta ostavat kerralla suurempia määriä kuin aiemmin.

Koronakriisi yllätti suomalaiset ruokakaupat. S-ryhmästä ja Lidlistä kerrotaan, että ensimmäisten rajoitusten iskiessä kulutuspiikki iski valikoimaan voimalla.

– Läpi Suomen kaupat olivat hyllyt tyhjinä. Siitä palauduttiin nopeasti, ja nyt tilanne on tasaantunut huomattavasti, kertoo S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu. 

Lue myös: Näitä tuotteita suomalaiset latovat ostoskärryihin koronakriisin keskellä – ainoastaan muutamassa tuotteessa katoa

Lidl Suomen kaupallinen johtaja Mikko Forsström kertoo sähköpostitse, että kuukauden euromääräinen myynti on koronakriisin aikana pysynyt suurin piirtein samalla tasolla kuin ennen kriisiä. Asiakkaat käyvät kaupassa aiempaa harvemmin, mutta he ostavat kerralla enemmän. 

S-ryhmän kaupallisen johtajan Ilkka Alarodun mukaan kuluttajien ostokäyttäytyminen on loogista.

– Kun käydään pikkaisen harvemmin ja ostetaan kerralla enemmän, silloin onkin hyvä ostaa kerralla vähän säilyvämpää tavaraa.

Myös Keskolta kerrotaan, että myynti on selkeästi noussut koronakriisin aikana. Toimialajohtaja Ari Akselin mukaan paikan päällä kaupassa asioidaan kuitenkin huomattavasti vähemmän.

– Keskiostos on kasvanut merkittävästi, mikä on johtanut siihen, että kokonaismyynti on kehittynyt positiivisesti.

Työntekijöitä siirretty muualta

Koronakriisi on kasvattanut myös ruoan verkkokaupan myyntiä. Sekä S-ryhmän että Keskon verkkoruokapalvelut pahoittelevat etusivuillaan ruuhkia ja viiveitä toimituksessa.

– Tätä ei pystytty ennakoimaan. Kysyntä on moninkertaista verrattuna siihen, miten kapasiteettia on, sanoo S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu.

Alarodun mukaan S-ryhmän verkkokauppa tekee hartiavoimin töitä palveluiden kehittämiseksi ja parantamiseksi. Ruoan verkkokaupan palvelukseen on siirretty työntekijöitä ravintoloista ja hotelleista, joita S-ryhmä sulki kaksi viikkoa sitten.

Lue myös: Pasta, vessapaperi, säilykkeet... Kauppojen hyllyt ovat tyhjentyneet kansan hamstratessa koronan varalta

Alarotu myöntää, ettei koronakriisin aiheuttama muutos käy käden käänteessä. 

– Ihan kaikkeen kysyntään ei valitettavasti pystytä vastaamaan.

Ari Akselin mukaan myös Keskon verkkokauppa on kasvattanut myyntiä merkittävästi ja yritys on avannut joka viikko 15 uutta verkkokauppaa, jotta se pystyy vastaamaan paremmin kysyntään. Myös ostomäärät ovat suuria.

– Joskus näyttää siltä, että joku on saattanut tilata vähän naapurillekin.

K-Citymarket Eastonin kauppias Mika Timonen vahvistaa, että verkkokaupan kovaan kysyntään on varauduttu palkkaamalla lisää henkilökuntaa.

– Olemme palkanneet 10–15 henkilöä lisää, ja nyt tilanne näyttää jo huomattavasti helpommalta.

Lisää aiheesta:

Korona aiheutti suuren harppauksen ruoan verkkokaupassa – "Teemme sitä, mitä asiakkaat haluavat"Myynnit räjähtivät jopa 1000 prosentilla – ruoan verkkokaupasta hitti: S-ryhmän kikkailu mullisti yli 3200 ihmisen työtMatsmart: Täällä päin Suomea ruoan verkkokauppa on kasvanut selkeästi eniten – maajohtaja muistuttaa tärkeästä asiasta: "Meidän tulee auttaa"Korona räjäytti suomalaisen verkkokaupan myynnin – yksi 15 000 euron ostos sai asiantuntijankin suun loksahtamaan: "Ei voi olla hämmästymättä"Tilasitko sinäkin? Suomalaiset himoitsevat nyt erityisesti yhtä asiaa verkkokaupoista – Paytrail: "Kovaa kasvua on havaittavissa"Koronavirusepidemia toi ruoan verkkokauppojen suosioon jättimäisen piikin – kotiin tilattuja ruokaostoksia voi joutua odottamaan jopa viikon
KoronavirusPäivittäistavarakauppaTalousRuokaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Koronavirus
  • 13.9.08:33
    Yskä

    Yskänlääkkeet tuskin auttavat, jos ikävä yskä vaivaa – kokeile sen sijaan tätä: "Oikeasti ihan tutkittua"

  • 9.9.13:03
    Flunssa

    Koronavirustartunta voikin olla ehkäistävissä apteekin nenäsuihkeella

  • 8.9.07:27
    Koronarokotus

    Suomessa kiertää kymmeniä koronan omikron-variantteja – riskiryhmille rokotussuositus

  • 28.8.21:04
    Saksa

    Uusnatsi muutti sukupuolistatusta saatuaan tuomion Saksassa – päässee nyt naisten vankilaan

  • 26.8.12:56
    Rokotteet

    Tutkimus: Vanhempien tulo- ja koulutustasolla suuri vaikutus nuorten koronarokotuksiin