Uusi tutkimus väittää: Kupillinen mustaa teetä päivässä voi jopa puolittaa riskin sairastua Alzheimerin tautiin – asiantuntijoilta kriittinen vastaanotto

7:42
Mistä muistisairauden tunnistaa? Miksi lääkäriin menoa ei kannata viivytellä? Mitä voi tehdä, jos läheinen kieltäytyy menemästä muistitestiin? Miten muistisairauden etenemistä voi hidastaa?

Tiettyjä flavonoleja sisältävien ruoka-aineiden nauttiminen saattaa puolittaa riskin sairastua Alzheimerin tautiin, joka on yleisin dementiaa aiheuttava sairaus.

Muun muassa musta tee, punaviini ja lehtikaali sisältävät flavonoleja, jotka mahdollisesti ehkäisevät Alzheimerin taudin puhkeamista. Asia selviää Chigacossa sijaitsevan Rushin yliopiston tutkimuksesta. Aiheesta uutisoi Daily Mail.

Tutkimuksessa seurattiin yli 900 ihmistä, joiden keski-ikä oli noin 81 vuotta. Tutkimusryhmän jäseniä seurattiin keskimäärin kuusi vuotta, mutta joissain tapauksissa jopa 12 vuotta. Tutkinnan kohteena olevat henkilöt täyttivät vuosittain kyselyn, jossa seurattiin tiettyjen ruoka-aineiden kulutusta. Lisäksi heille suoritettiin vuosittain tarkastus Alzheimerin taudin puhkeamisen varalta.

Flavonolit saattavat ehkäistä Alzheimerin tautia

Tutkimuksessa seurattiin yhteensä 921 henkilöä. Heistä noin 220 sairastui Alzheimerin tautiin.

He, jotka kuluttivat päivässä eniten flavonoleja, noin 15,3 milligrammaa, sairastuivat 48 prosenttia epätodennäköisemmin Alzheimerin tautiin kuin vähemmän samoja flavonoleja kuluttaneet. 15,3 milligrammaa vastaa noin kupillista mustaa teetä. 

– Löydöksemme viittaavat siihen, että elintarvikkeista saatavilla flavonoleilla voi olla vaikutusta Alzheimerin taudin puhkeamiseen, tutkimuksessa mukana ollut tohtori Thomas Holland sanoo.

– Flavonoleissa on muun muassa antioksidanttisia ja tulehdusta vähentäviä vaikutuksia.

Antioksidantit voivat vähentää riskiä sairastua Alzheimerin tautiin.

Tutkimuksen mukaan muun muassa tee ja punaviini suojaavat dementialta

Tutkimuksessa flavonolit jaettiin neljään ryhmään: kemferolit, isorhamnetiinit, myrisetiinit sekä kversetiinit.

Kemferolit vähensivät dementian riskiä 51 prosentilla. Kemferoleja löytyy esimerkiksi pinaatista, parsakaalista ja teestä.

Isorhamnetiinit ja myrisetiinit vähensivät riskiä sairastua dementiaan 38 prosentilla. Isorhamnetiineja löytyy muun muassa punaviinistä ja oliiviöljystä, kun taas myrisetiinejä on esimerkiksi appelsiineissa ja lehtikaalissa.

Omenoista löytyvällä kversetiinillä ei ollut vaikutusta dementian puhkeamiseen.

Tutkimustuloksia ei voida pitää vielä ratkaisevina

Tohtori Thomas Hollandin mukaan aiheesta tarvitaan lisää tutkimuksia.

– Nämä ovat kuitenkin lupaavia tuloksia, Holland sanoo.

– Vanhusten määrä on maailmanlaajuisesti kasvussa, joten pienikin lasku dementiaan sairastuvien määrässä voi hyödyttää suuresti kansanterveyttä.

Tutkijat erimielisiä

Tohtori Ada Garcia Glasgown yliopistosta suhtautuu tutkimustuloksiin varauksella.

– Suuri yleisö saattaa tulkita tutkimuksen väärin ja pitää antioksidantteja ihmeparannuskeinona dementiaan, Garcia sanoo.

Garcian mukaan flavonolipitoisten elintarvikkeiden, kuten teen, nauttiminen ei yksistään riitä dementian ehkäisyyn.

– Suurien määrien nauttimisella voi olla myös negatiivisia vaikutuksia terveyteen, hän muistuttaa.

Professori Gunter Kuhnle Readingin yliopistosta varoittaa väärinkäsityksistä flavonoideja ja flavonoleja koskien. Hän kieltää niiden antioksidanttiset vaikutukset ihmiskeholle.

– Ne eivät toimi antioksidantteina kehossa. Niin uskottiin vuosikymmeniä sitten, mutta nykyään tiedämme, että kun flavonoidit ja flavonolit imeytyvät aineenvaihduntaan, niiden antioksidatiivisuus katoaa, Kuhnle väittää.

Tutkimustulokset voisivat liittyä muihin biokemiallisiin yhdisteisiin

Ihmiset, jotka syövät paljon flavonoleja, syövät paljon myös muita biokemiallisia yhdisteitä.

Tohtori Ana Rodriguez-Mateos uskoo, että on todennäköisempää, että tutkimustulokset liittyvät muihin yhdisteisiin.

– Flavonolien osuus ruoassa on pienempi kuin muiden kasviperäisten yhdisteiden, Rodriguez-Mateos sanoo.

Terveellinen ruokavalio ylläpitää terveitä aivoja

NHS:n, eli Yhdistyneen kuningaskunnan julkisen terveydenhuoltojärjestelmän, mukaan on kuitenkin paljon todisteita siitä, että terveellinen ruokavalio ehkäisee dementian puhkeamista.

– Vaikka emme tiedä sitä, onko flavonoleilla vaikutusta dementian puhkeamiseen, tasapainoinen ruokavalio, joka sisältää paljon hedelmiä ja vihanneksia, auttaa ylläpitämään terveitä aivoja, tohtori James Connell Ison-Britannian Alzheimerin tutkimuslaitoksesta sanoo.

The Alzheimer’s Societyn mukaan dementia tulee olemaan 2000-luvun suurin tappaja. Koska parantavaa hoitoa ei ole, taudin ehkäisy on avainasemassa.

 Lähde: Daily Mail

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja