Uusi Tiehallinto kilpailuttaa heti

Vuoden vaihteessa toimintansa aloittava Tiehallinto aloittaa tienrakennuksen ja -kunnossapidon kilpailuttamisen välittömästi.

Heti alkuvuodesta aloittavan Tiehallinnon uusi pääjohtaja, joulukuun alussa tehtävässään aloittanut Eero Karjaluoto lupaa, että ensimmäiset tarjouspyynnöt kunnossapitourakoista lähtevät helmikuun lopulla. Suuria tienrakennushankkeita on niinikään tulossa kilpailutettavaksi. Karjaluodon mukaan ensimmäinen tällainen hanke on Oulu-Liminka-moottori- ja moottoriliikennetie, jonka on määrä olla valmis vuonna 2002.

Nykyinen Tielaitos jakautuu vuodenvaihteessa Tiehallinnoksi ja Tieliikelaitokseksi. Valtion virastona toimiva Tiehallinto vastaa teistä ja kilpailuttaa teiden rakentamis- ja kunnossapitourakat. Tieliikennelaitos kilpailee yksityisten urakoitsijoiden kanssa teiden suunnittelu-, rakennus-, kunnossapito- ja hoitourakoista. Tielaitoksen jako johtuu kilpailuttamisedellytysten luomisesta. Urakoiden tilaaja ja niiden tekijäorganisaatio haluttiin eriyttää.

Runsaasti uutta kilpailtavaa


Karjaluoto pitää kilpailuttamista erittäin merkittävänä uudistuksena. Säästöjä on laskettu syntyvän noin
300 miljoonaa markkaa vuodessa, mikä on yli kymmenen prosenttia tiemäärärahoista. Lisäksi myös kunnat ovat aloittamassa kilpailuttamisen katuverkkojensa rakentamisessa ja kunnossapidossa. Urakoitsijoiden mahdollisuudet lisääntyvät, kun syntyy runsaasti uutta kilpailtavaa, Karjaluoto arvioi.

Kokeiluluontoisesti urakoiden kilpailuttamista on jo harrastettu muutaman vuoden ajan, ja kokemukset ovat

Tielaitoksen mukaan olleet hyviä. Kilpailu avautuu vaiheittain niin, että kaikki tienrakennus- ja -parantamishankkeet ovat kilpailun piirissä vuoden 2002 loppuun mennessä. Kunnossapidossa ja suunnittelussa määräaika on vuoden 2004 loppu. Karjaluodon mukaan 80 tienhoitoalueesta 20 siirtyy vuosittain kilpailuttamisen piiriin. Kuhunkin alueeseen kuuluu 500-1000 kilometriä tietä, ja kilpailutettavia alueita on alusta lähtien joka puolella Suomea kaikissa tiepiireissä.

"Päätös oli tasapuolinen"

Yksityiset urakoitsijat ovat arvostelleet voimakkaasti Tieliikelaitoksen saamien maa-alueiden hinnoittelua Tielaitoksen jaon yhteydessä. Yksityisten urakoitsijoiden mielestä Tieliikelaitos sai sora- ja kalliovaransa alihintaan, mikä vääristää kilpailua. Asiaa pohtinut työryhmä oli erimielinen, ja hallitus ratkaisi asian syksyllä niin, että alueiden arvoksi määriteltiin noin 170 miljoonaa markkaa, mikä on lähempänä yksityisten
224 miljoonan markan arviota kuin Tielaitoksen 69 miljoonan markan esitystä.

Karjaluodon mielestä päätös oli tasapuolinen, eikä sen pitäisi sisältää vääristymiä. Hän huomauttaa, että Tieliikelaitoksen omavaraisuusaste on suurin piirtein sama kuin alan yksityisten yritysten. Hän ei halua arvioida, miten suuri osa kilpailutettavista urakoista päätyy Tieliikelaitoksen hoidettavaksi.
-Viime kädessä kilpailu näyttää sen, eikä sitä voi ennakoida, hän vakuuttaa. Hän arvioi kuitenkin, että Tieliikelaitoksella on hyvät edellytykset menestyä kilpailussa. Karjaluoto tuli nykyiseen tehtäväänsä Tielaitoksen tuotantopuolelta, joka on Tieliikennelaitokseksi muuttuva osa vanhaa Tielaitosta.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat