Suomalaiset saattavat pian saada uuden rallitoivon odottamattomalta suunnalta, mikäli entisen SM- ja MM-tason kartanlukijan suunnitelmat toteutuvat.
Juhana Raitanen, 25, tuli rallin MM-sarjan seuraajille tutuksi Eerik Pietarisen vierellä. Nuori köyliöläinen ennätti kaudella 2019 osallistua kolmeen MM-osakilpailuun ja ralleihin Saksan Opel Rallye Cupissa, kunnes oli aika jälleen vaihtaa istuimia.
Täysin noviisi Raitanen ei ratin takana ole. Vuonna 2017 irtosi voitto Suomen MM-rallin yhteydessä ajetussa Vetomies-kilpailussa. Sitä ennen ralliuraa kuljettajana oli takana parin vuoden ajan takavetoisen BMW:n ohjaimissa.
Ensimmäisen todellisen säväytyksensä kuljettajana Raitanen teki kuitenkin viime kauden päättäneessä rallin SM-osakilpailussa Turun seudulla. Ennen ensimmäistä kilpailuaan nelivetoautolla Raitanen pääsi ajamaan vain lyhyen testin.
Yleiskilpailun pohja-aika heti ensimmäisellä erikoiskokeella kertoi omaa kieltään hänen lahjoistaan myös ratin takana. Kotimaan kärkikuljettajat edustavat hyvää kansallista tasoa, joten Raitasen nopeus pantiin merkille alan ihmisten keskuudessa suurin kirjaimin.
– Ei tuntunut mitenkään siltä, että olisin ajanut riehuen tai riskillä, myhäilee Raitanen.
Jotta polku jatkuisi esimerkiksi Esapekka Lapin ja Kalle Rovanperän tavoin R5-autolla ajetun kokemuksen myötä MM-ralleihin, aikoo Raitanen vuokrata ripeäksi tiedetyn Skoda Fabia R5:n ainakin kotoiseen Suomen MM-ralliin. Mikäli kisabudjetti riittää, ohjelmassa on muitakin ralleja.
