Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Marcus Grönholm käänsi takkinsa sähkömoottoreista – "Täytyy päästä itse kokeilemaan"

Marcus Grönholm
Marcus Grönholm
Julkaistu 01.11.2021 13:36

Aki Hietavala

Ralliautoilun uusi Rally1-tulevaisuus ei saa Marcus Grönholmilta varauksetonta ylistystä. Kun uuden rallikauden alkuun on alle kolme kuukautta, ovat asiat vielä melko pahasti levällään.

Omalla urallaan Grönholm kilpaili ainoastaan bensalla kulkevilla kilpa-autoilla. Sittemmin siirryttyään kysytyksi vieraaksi erilaisiin tapahtumiin, on ajettavaksi annettu jos jonkinlaista kulkupeliä. Aiemmin inkoolainen puhui voimakkaasti sähköautoja vastaan rallicrossin MM-sarjassa ja rallissa, mutta sittemmin kelkka on kääntynyt.

Grönholmin poika Niclas, 25, kilpailee rallicrossin MM-sarjassa, jossa on tarkoitus siirtyä sähköautoihin jo ensi kaudella. Sen vuoksi GRX-talliaan johtava Grönholm on puolensa valinnut.

Grönholm on hoitanut kyyditystapahtumia upeasti toimivalla sähköautolla, jonka ainoaksi haasteeksi on muodostunut akkujen kesto. Yhdellä latauksella ja täydellä teholla pääsee toistaiseksi vain kuusi tai seitsemän ratakierrosta.

– Puhun positiivisesti sähkön puolesta. Hybridit ovat varmasti tulossa, mutta kuljettajat ovat valitelleet, kuinka vaikeaa jarruttaminen on, ja millä tavalla voima tulee ulos. Täytyy päästä itse kokeilemaan sellaista autoa, niin sitten sen tietää.

Tässä vaiheessa on pakko tarkistaa, onko Grönholm jo suunnitellut koeajoa hybridiautolla, joilla kilpaillaan rallin MM-sarjan pääluokassa ensi kaudesta lähtien?

– Nyt ei ole sellaisia ajatuksia. Tiimeillä on kiire saada autot iskuun ja viivalle Monteen.

Oman rallicross-tiiminsä lisäksi Grönholm häärii muutaman suomalaisen rallitoivon taustalla, mutta GRX Management -tiimin kisasuunnitelmat ovat vielä pahasti kesken. Tiimi on mukana jatkossakin, mutta tarkemmat suunnitelmat kunkin kuljettajan osalta selviävät vasta myöhemmin.

– Niclaksen asioita pohditaan, ja hän jatkanee rallicrossissa. Mitään muita lajeja ei ole mietitty, Grönholm sanoo.

Grönholmin manageroima Jari Huttunen jätti hiljattain Hyundain rallitiimin, jonka kanssa hän oli tehnyt yhteistyötä useamman vuoden. Huhuissa Huttusta on viety M-Sport Fordin WRC2-luokan ralliauton rattiin.

– Huttusen osalta neuvotellaan tietyistä jutuista ja ajoista. Hyundain kanssa ajauduttiin sellaiseen ikävään välitilaan. Meille luvattiin hirveästi kaikenlaista, mutta mitään ei saatu, vaikka tulokset olivat hyviä. Sitten piti vain tehdä päätös, että ei jatketa enää siellä, Grönholm taustoittaa.

Täysin poikki välit Saksassa operoivaan korealaismerkkiin ja sen moottoriurheiluosastoon eivät ole – kilpaileehan Grönholmin tiimi yhä Hyundailla rallicrossin MM-sarjassa.

– (Tallipäällikkö Andrea) Adamon kanssa yhä jutellaan. Ei se huono juttu ole Hyundaille, kun voitamme rallicrossissa, vaikka ei se juurikaan heitä kiinnosta. Kuukauden päästä meidän täytyy jo tietää, mitä on tulossa.

Mikään uusi juttu nuorten kuljettajien auttaminen ei Grönholmille ole. Hän oli jo aktiiviuransa aikana avaamassa ovia MM-sarjaan kuljettajille, joilla uskoi olevan edellytyksiä päästä ja pysyä lajin huipulla.

– En ole heivaamassa tätä avun antoani, mutta täysi työ on saada nykykuljettajat etenemään. Ei voi unohtaa myöskään Emil Lindholmia, joka on tiimissämme mukana, ja jota myös hänen isänsä "Basti" (Sebastian Lindholm) auttaa. Emil ajoi loppukauden loistavasti, kun tuli Suomen mestaruus ja hyviä tuloksia MM-sarjassa. Uusia kuljettajia on kuitenkin todella vaikeaa lähteä auttamaan eteenpäin, joten sikäli tilanne on hankala, niputtaa Grönholm.

Lisää aiheesta:

Rallin MM-sarjan pomolta painavaa tekstiä lajin nykytilasta – "Nämä ovat elintärkeitä aikoja"Uuteen talliin vaihtanut suomalaiskuski nöyränä Grönholmin merkityksestä: "Ilman Marcusta ei tarvitsisi ajaa yhtään rallia"Jari Huttunen saa mahtavan näytönpaikan rallin MM-sarjassa: Hyundai tarjoaa kattavan kilpailuohjelmanKolmannen sukupolven kilpa-ajajan Niclas Grönholmin haaveet maailmanmestaruudesta kaatuivat kivuliaaseen sairauteen: "Olisi pitänyt mennä lääkäriin heti"Pitkäaikainen luottomies lausui synkkää tekstiä Jari-Matti Latvalan tilanteesta – Toyota-kuski tunkee satoja tuhansia euroja kankkulan kaivoon?Jari Huttusen MM-uran jatko vaakalaudalla – "Toivottavasti saadaan joku ajopaikka ensi kaudeksi"
RalliUrheiluSähköautot

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • 07:11
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä teki "erikoisen päätöksen" – suomalaistähti haastajan asemassa: "Ei se ainakaan helpota"

  • Eilen09:12
    MM-ralli

    Juha Kankkuselta raju laskelma: "Jos Jari-Matti olisi pystynyt..."

  • 1.11.10:53
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä valmistautunut kunnon selkäsaunaan: "Otan turpaan"

  • 1.11.08:02
    MM-ralli

    Suomen rallilegenda autonsa apuvälineestä: "Täysin laiton"

  • 31.10.19:47
    MM-ralli

    Esapekka Lappi kommentoi Kalle Rovanperän lähtöä – MM-sarjalle rajusti rapaa