Ralliautoilun uusi Rally1-tulevaisuus ei saa Marcus Grönholmilta varauksetonta ylistystä. Kun uuden rallikauden alkuun on alle kolme kuukautta, ovat asiat vielä melko pahasti levällään.
Omalla urallaan Grönholm kilpaili ainoastaan bensalla kulkevilla kilpa-autoilla. Sittemmin siirryttyään kysytyksi vieraaksi erilaisiin tapahtumiin, on ajettavaksi annettu jos jonkinlaista kulkupeliä. Aiemmin inkoolainen puhui voimakkaasti sähköautoja vastaan rallicrossin MM-sarjassa ja rallissa, mutta sittemmin kelkka on kääntynyt.
Grönholmin poika Niclas, 25, kilpailee rallicrossin MM-sarjassa, jossa on tarkoitus siirtyä sähköautoihin jo ensi kaudella. Sen vuoksi GRX-talliaan johtava Grönholm on puolensa valinnut.
Grönholm on hoitanut kyyditystapahtumia upeasti toimivalla sähköautolla, jonka ainoaksi haasteeksi on muodostunut akkujen kesto. Yhdellä latauksella ja täydellä teholla pääsee toistaiseksi vain kuusi tai seitsemän ratakierrosta.
– Puhun positiivisesti sähkön puolesta. Hybridit ovat varmasti tulossa, mutta kuljettajat ovat valitelleet, kuinka vaikeaa jarruttaminen on, ja millä tavalla voima tulee ulos. Täytyy päästä itse kokeilemaan sellaista autoa, niin sitten sen tietää.
Tässä vaiheessa on pakko tarkistaa, onko Grönholm jo suunnitellut koeajoa hybridiautolla, joilla kilpaillaan rallin MM-sarjan pääluokassa ensi kaudesta lähtien?
– Nyt ei ole sellaisia ajatuksia. Tiimeillä on kiire saada autot iskuun ja viivalle Monteen.
Oman rallicross-tiiminsä lisäksi Grönholm häärii muutaman suomalaisen rallitoivon taustalla, mutta GRX Management -tiimin kisasuunnitelmat ovat vielä pahasti kesken. Tiimi on mukana jatkossakin, mutta tarkemmat suunnitelmat kunkin kuljettajan osalta selviävät vasta myöhemmin.
