Uusi opastuspalvelu auttaa ikääntyneitä löytämään oikeat kulkuneuvot ja reitit

Teknologian tutkimuskeskus VTT on kehittänyt ikääntyneille kännykässä toimivan opastuspalvelun. Palvelu auttaa ikäihmisiä matkustamaan julkisilla kulkuneuvoilla ja avustaa heitä koko reitin ajan. Palvelu neuvoo käyttäjää myös silloin, jos hän eksyy reitiltä.

Opaspalveluun syötetään ensin tiedot lähtöpaikasta ja määränpäästä sekä halutusta aikataulusta. Sen jälkeen tarvitsee vain seurata ohjeita.

Helppokäyttöinen navigointipalvelu eroaa tavallisista joukkoliikenne-sovelluksista siten, että se tarjoaa aikataulu- ja reaaliaikatietojen lisäksi jatkuvan ohjeistuksen matkan aikana sekä kävelyopastuksen pysäkille ja määränpäähän. Toisin kuin käytössä olevat reittipalvelut, tämä havaitsee myös käyttäjän virheet.

– Meidän palvelussa on tämmöinen virheiden havaitsemistoiminto. Jos esimerkiksi mennään vahingossa oikea pysäkin ohitse, niin palvelu ilmoittaa, että olet ohittanut pysäkin, jonka jälkeen käyttäjä opastetaan ulos kulkuneuvosta ja voidaan uudelleen reitittää takaisin kohteeseen, kertoo VTT:n tutkija Samuli Heinonen.

Järjestelmä hälyttää tarvittaessa apua

Opastus alkaa jo kotiovelta. Ensin palvelu neuvoo reitin oikealle pysäkille. Pysäkillä palvelu auttaa valitsemaan oikean kulkuneuvon ja neuvoo, missä jäädään pois. Päätepysäkiltä opastus jatkuu perille kohteeseen. Palvelu on varautunut myös siihen, että kännykän akku loppuu tai verkkoyhteys katkeaa.

– Näissä tilanteissa meillä taustajärjestelmä seuraa, missä puhelin tai käyttäjä liikkuu. Jos hänestä ei kuulu tietyin väliajoin väliaikatietoja, niin taustajärjestelmä ilmoittaa lähiomaiselle tai hoitajalle, missä käyttäjä on viimeksi nähty, jolloin hänet voidaan jäljittää ja pyytää apua paikalle, selittää Heinonen.

Koekäyttäjän mielestä helppo

Opastuspalvelua on kehitetty yhdessä koekäyttäjien kanssa Helsingissä, Itävallassa ja Espanjassa. Ensimmäistä kertaa palvelua kokeillut Rosita Koistinen vakuuttui heti.

– Tämä oli yllättävän helppo, kun minulla on ollut aina vähän pelko tämmöisiä laitteita kohtaan, niin koin tämän helppona.

Koekäyttäjien mielestä palvelusta oli suurin hyöty, kun liikuttiin ennestään tuntemattomilla reiteillä.

– Varsinkin täällä Helsingissä, kun joutuu yleisillä liikkumaan, on vähän vaikea löytää pysäkkejä, että mille pysäkille menee ja mille puolelle katua menee. Ainakin minä koin, että tämä olisi ihan hyvä apuväline, arvioi Koistinen.

Kuluttajien ulottuville palvelu on tarkoitus saada vuoteen 2017 mennessä. Projektiin etsitään parhaillaan yhteistyökumppaneita palvelun jatkokehittämistä ja kaupallistamista varten. Vielä ei tiedetä esimerkiksi sitä, tuleeko palvelusta maksullinen.

 

Lue myös:

    Uusimmat