Uusi lukutesti koululaisille

Ala-asteen koululaisia varten on kehitetty lukutesti, jossa voidaan verrata lapsen lukutaitoa toisten samanikäisten taitoihin. Lukemisvaikeuksien havaitseminen helpottuu ja nopeutuu.

Tähän asti opettajat ovat joutuneet luottamaan melkein pelkästään omaan kokemukseensa oppilaiden lukutaitoa arvioidessaan. Erilaisia ja eri syistä johtuvia lukemisongelmia ei ole aina havaittu tarpeeksi ajoissa, arvioi psykologian maisteri Johanna Lindeman, joka väitöskirjassaan esittelee kehittämänsä lukutestin.

Paitsi lukutaidon tason määritykseen ja lukemisvaikeuksien diagnosointiin testiä voidaan käyttää myös lukutaidon kehityksen vuosittaiseen seurantaan sekä opetus- tai ikäryhmien lukutaidon vertailuun.

Testin osat mittaavat kielellisen tietoisuuden, teknisen lukutaidon ja luetun ymmärtämisen taitoja. Lukutesti kehitettiin yhteistyössä opettajien kanssa. Testin normittamiseen osallistui yli 12000 ala-asteen oppilasta eri puolilta Suomea.

Johanna Lindemanin väitöskirja tarkastettiin Åbo Akademissa perjantaina. Vastaväittäjänä toimi professori Heikki Lyytinen ja kustoksena professori Ralf Lindman.

Lue myös:

    Uusimmat