Hyppää pääsisältöön
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista

Uuden ja vanhan Corollan raju nokkakolari osoittaa, miten paljon autojen turvallisuus on parantunut

1:01Vuoden 2017 turvallisimmat autot Euro NCAPin törmäystestissä
Julkaistu 23.05.2018 12:32

Ville Järveläinen

Mikäli videolla nähtävä kolari sattuisi oikeassa elämässä, olisi vanhemman auton kuljettajalla jopa neljä kertaa uuden auton kuskia suurempi riski menehtyä.

Pääkuvan video

Vuoden 2017 turvallisimmat autot Euro NCAPin törmäystestissä

Osana YK:n kansainvälistä liikenneturvallisuusviikkoa, Australian ja Uuden-Seelannin uusien autojen kolariturvallisuutta arvioiva ANCAP laittoi viime vuonna vuosimallien 2015 ja 1998 Toyota Corollat vastakkain. Ei liene yllätys, että ensimmäisenä mainittu söi jälkimmäisen aamupalaksi.

Corollat singottiin toisiaan kohti kumpikin 65 kilometrin tuntinopeudella. Oheisella videolla nähtävä osittainen nokkakolari kertoo varsin selvästi, miten paljon paremmat selviytymismahdollisuudet olisi uuden Corollan kyydissä istuvilla ihmisillä.

Vuoden 1998 Corollassa ei ole edes turvatyynyjä, joten peli olisi periaatteessa jo sitä myöten selvä. Törmäystestinuken sensorit ilmoittivatkin äärimmäisen vakavista vammoista niin päähän, rintaan kuin jalkoihinkin. Toinen autoista sai 0,4 pistettä 16 mahdollisesta, toinen 12,93 – osannette päätellä, kumpi oli kumpi.

Teinin ensiauto on usein vanha rotisko

ANCAPin toimitusjohtaja James Goodwin haluaa nostaa pöydälle asian, jota moni ei tule ajatelleeksi. Usein perheen tuoreimmalle kuljettajalle hankitaan aluksi mahdollisimman halpa auto, jolla ajamista ryhdytään omatoimisesti opettelemaan. Vaikka se onkin siinä mielessä järkevää, että nuori kuljettaja oppii alusta lähtien ajamaan autoa ilman moderneja apujärjestelmiä ja näin ollen ehkä tulee paremmaksi kuljettajaksi, on tällaisen auton kolariturvallisuus aivan toista luokkaa kuin nykyautoilla.

– On valitettavaa, että laitamme kaikkein suurimmassa vaarassa olevat kuljettajamme – nuoret ja kokemattomat sekä vanhat ja hauraat – kaikkein turvattomimpiin autoihin. Toivomme tämän testin herättävän keskustelua ja laittavan autoilijat miettimään kulkupeliensä turvallisuutta, Goodwin kertoo.

Uudessa-Seelannissa yli puolet liikenneonnettomuuksista menehtyvistä kuljettajista ja matkustajista istuvat autossa, joka on valmistettu ennen vuotta 2000.

LiikenneturvallisuusToyotaAutotLifestyle
not-found-image
Ville Järveläinen
MTV Uutiset

Lisää aiheesta:

Harrasteautot putkahtelevat nyt liikenteeseen, vanha menopeli vaatii erityishuomiota – "Ennakointivirheitä syntyy herkästi"Onko auton koolla ja iällä väliä kolarissa? Teppo kertoo, mikä ratkaisee lopputulemanOnnettomuustutkija Tapio varoittaa autoilijoita: Harmittoman näköinen "lärpykkä" liitetty ainakin kahteen kuolonkolariin tänä vuonnaPikkuauto vs. yhtä vanha iso auto: Näin iso ero on kuljettajan selviytymismahdollisuuksissa kolarin sattuessaTämä asia on ratin takana yli neljä kertaa puhelimen räpläämistä vaarallisempaa – ja sinäkin sorrut siihenKumpi pelastetaan, jalankulkija vai kuski? Mersu ratkaisi robottiautojen ongelman

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • 20.12.11:58
    Teppo Vesalainen

    Miten kuusi kannattaa kuljettaa kotiin? "Ehdottomasti paras ja suositeltavin tapa"

  • 19.12.08:57
    Renkaat

    Ennen kuin lähdet autolla joulunviettoon, tarkista nämä asiat – "Tee se heti"

  • 18.12.12:36
    Liikennevalvonta

    Autoilijan toiminta herätti poliisin huomion liikenteessä – "Ei ole toisen tienkäyttäjän asia alkaa kostamaan"

  • 13.12.11:59
    Pysäköinti

    Kauppakeskusten pysäköintialueet ruuhkautuvat joulun alla – autoilija, osaatko toimia?

  • 11.12.09:43
    Liikenneonnettomuudet

    Auto törmäsi pyöräilijään suojatiellä Porissa