Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kumpi pelastetaan, jalankulkija vai kuski? Mersu ratkaisi robottiautojen ongelman

Mercedes-Benz aikoo asettaa robottiautojensa matkustajat etusijalle onnettomuuden uhatessa.
Mercedes-Benz aikoo asettaa robottiautojensa matkustajat etusijalle onnettomuuden uhatessa.
Julkaistu 12.10.2016 15:11

MTV LIFESTYLE

Robottiautojen kehityksen kannalta eräs keskeisin kysymys kuuluu: kumpi pelastetaan onnettomuuden uhatessa, jalankulkija vai kuljettaja?

Jos itseajava auto joutuu valitsemaan auton eteen juoksevan lapsen väistämisen ja myöhässä jarruttamisen väliltä, on Mercedes-Benzillä siihen vastaus.

Maailman vanhin autovalmistaja on päättänyt ohjelmoida itseajavat autonsa pelastamaan auton matkustajat jokaisessa mahdollisessa tilanteessa.

Mercedes-Benzin ajojärjestelmien johtaja Christoph von Hugo kertoo, että kaikki autovalmistajan tulevat täysin autonomiset mallit asettavat matkustajansa etusijalle. Näissä malleissa auto hoitaisi ohjaamisen täysin itse ilman kuljettajan vaikutusta.

– Jos voit valita vain yhden pelastettavan henkilön, valitse matkustaja, Hugo kertoi lehdistölle Pariisin autonäyttelyssä syyskuussa.

Hugo perustelee valintaa sillä, että vaikka jalankulkija pelastettaisiin auton kustannuksella, ei kukaan voisi tietää mitä tapahtuu seuraavaksi. Väistävä auto saattaisi törmätä johonkin toiseen kohteeseen ja aiheuttaa vieläkin enemmän henkilövahinkoja.

– On siis parempi pelastaa ne, jotka tietää voivansa pelastaa varmasti, Hugo toteaa.

Tavoitteena välttää vaaralliset tilanteet

Valitsi Mercedes-Benz miten tahansa, itseajaviin autoihin liittyviä onnettomuuksia todennäköisesti puidaan vielä oikeudessa asti ja autovalmistajia syytetään niistä tavalla tai toisella. Tämän ongelman selkeyttämiseksi autovalmistajat Audi ja Volvo ovat jo ilmoittaneet ottavansa täyden vastuun tulevien itseajavien autojensa mahdollisista onnettomuuksista.

– Noin 99 prosenttia insinööreistämme tekee töitä sen eteen, ettei näiden tilanteiden kanssa tarvitsisi olla edes tekemisissä, Hugo kertoo.

Autovalmistaja onkin kohta saamassa valmiiksi reilun 200 miljoonan euron testilaitoksen Saksassa, jossa itseajavia autoja testataan 300 uuden työntekijän toimesta.

Lisäksi yrityksellä on yli tuhat ihmistä testaamassa simulaattoreilla robottiautojen ominaisuuksia ja tilanteita. Tällä halutaan varmistaa, että kuljettajat ymmärtävät milloin ja miten auto ajaa itsenäisesti, ja milloin kuljettajalla on vastuu.

– Testaamisen käytetyillä kilometreillä ei ole niinkään väliä, vaan lukuisilla läpikäydyillä tilanteilla, Hugo toteaa.

Lähde: Car And Driver

1:00"Ootsä tosissas?!"– Mersu-kuskilta eeppinen tunarointi

Lisää aiheesta:

Onko tässä perimmäinen syy kuolonkolariin? Uber testaa robottiautojaan muista poikkeavalla tavallaValmistaja kiistää pomonsa puheet: Autonomiset Mersut eivät vaaranna muita tienkäyttäjiäAutomaattisen ajamisen haasteet – nämä viisi asiaa hidastavat edistymistäAutonomiset autot mullistavat vakuutusbisneksen – "Onnettomuuksien määrä vähenee 80 prosentilla"Volvo laskee satoja robottiautoja liikenteeseen – ottaa täyden vastuun onnettomuuksistaLuota, mutta älä liikaa – robottiautojen kehitys herättää lukuisia kysymyksiä
Mercedes-BenzAutonomiset autotAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Mercedes-Benz
  • 5.9.09:20
    Autoteollisuus

    Huhumylly jauhaa: Mercedes-Benz saattaa lopettaa näiden automallien valmistuksen

  • 8.8.10:28
    Takaisinkutsut

    Mercedes-Benzillä maailmanlaajuinen takaisinkutsu – koskee myös Suomea

  • 21.1.19:01
    Kuluttajariidat

    Ostettu Mersu olikin väitettyä vanhempi – Kuluttajariitalautakunta suositti roimaa alennusta

  • 15.1.16:45
    Kuluttajariidat

    Vähän ajetun Mersun hybridiakku hajosi, autoilija vaati hyvitystä – Kuluttajariitalautakunnalta yksipuolinen päätös

  • 10.12.202419:02
    Sähköautot

    Paavi sai alleen uuden auton – katso, miltä täyssähköinen menopeli näyttää!