Robottiautojen kehityksen kannalta eräs keskeisin kysymys kuuluu: kumpi pelastetaan onnettomuuden uhatessa, jalankulkija vai kuljettaja?
Jos itseajava auto joutuu valitsemaan auton eteen juoksevan lapsen väistämisen ja myöhässä jarruttamisen väliltä, on Mercedes-Benzillä siihen vastaus.
Maailman vanhin autovalmistaja on päättänyt ohjelmoida itseajavat autonsa pelastamaan auton matkustajat jokaisessa mahdollisessa tilanteessa.
Mercedes-Benzin ajojärjestelmien johtaja Christoph von Hugo kertoo, että kaikki autovalmistajan tulevat täysin autonomiset mallit asettavat matkustajansa etusijalle. Näissä malleissa auto hoitaisi ohjaamisen täysin itse ilman kuljettajan vaikutusta.
– Jos voit valita vain yhden pelastettavan henkilön, valitse matkustaja, Hugo kertoi lehdistölle Pariisin autonäyttelyssä syyskuussa.
Hugo perustelee valintaa sillä, että vaikka jalankulkija pelastettaisiin auton kustannuksella, ei kukaan voisi tietää mitä tapahtuu seuraavaksi. Väistävä auto saattaisi törmätä johonkin toiseen kohteeseen ja aiheuttaa vieläkin enemmän henkilövahinkoja.
– On siis parempi pelastaa ne, jotka tietää voivansa pelastaa varmasti, Hugo toteaa.
Tavoitteena välttää vaaralliset tilanteet
Valitsi Mercedes-Benz miten tahansa, itseajaviin autoihin liittyviä onnettomuuksia todennäköisesti puidaan vielä oikeudessa asti ja autovalmistajia syytetään niistä tavalla tai toisella. Tämän ongelman selkeyttämiseksi autovalmistajat Audi ja Volvo ovat jo ilmoittaneet ottavansa täyden vastuun tulevien itseajavien autojensa mahdollisista onnettomuuksista.
– Noin 99 prosenttia insinööreistämme tekee töitä sen eteen, ettei näiden tilanteiden kanssa tarvitsisi olla edes tekemisissä, Hugo kertoo.
Autovalmistaja onkin kohta saamassa valmiiksi reilun 200 miljoonan euron testilaitoksen Saksassa, jossa itseajavia autoja testataan 300 uuden työntekijän toimesta.
Lisäksi yrityksellä on yli tuhat ihmistä testaamassa simulaattoreilla robottiautojen ominaisuuksia ja tilanteita. Tällä halutaan varmistaa, että kuljettajat ymmärtävät milloin ja miten auto ajaa itsenäisesti, ja milloin kuljettajalla on vastuu.
– Testaamisen käytetyillä kilometreillä ei ole niinkään väliä, vaan lukuisilla läpikäydyillä tilanteilla, Hugo toteaa.
Lähde: Car And Driver
Uusimmat
-
10:26
Ott Tänakilla taas ohjelmaa – "Raju isku"
-
10:24
Lewis Hamiltonille totaalifiasko – Valtteri Bottakselta huippusuoritus Kiinan aika-ajossa
-
10:10
Opiskelijajärjestöiltä tyrmäys koulutuksen maksuttomuuteen suunnitelluille rajauksille
-
10:06
EK10: Rallitrillerin kihelmöivä voittotaistelu saa jo hämmästyttäviä piirteitä, Ott Tänak törmäili – MTV seuraa
-
09:54
Takatalvi teki ajokelistä etelässä jäätävän – näkyi karulla tavalla onnettomuuksissa
-
09:45
Vieläkö kehtaisit baarissa tilata? Yllättävä retrojuoma nousemassa uuteen suosioon
-
09:28
Lähteekö Therese Johaug yleisurheilun EM-kisoihin? Näin vastaavat manageri ja yu-pomo
-
09:21
Kolmiodraama-sarjassa jättimyllerrys – Sami jää yllättäen kolmanneksi pyöräksi Terhin ja Christinan seurassa
-
09:04
Pelicans-tähti Aatu Jämsen, 21, suorana karuista vastoinkäymisistään – "Sitten tuli päätälli…"
-
08:38
Aleksander Barkov "ajaa kuin mielipuoli"
-
08:32
Helsinkiläisbaarissa kitataan nyt menneiden vuosikymmenten hittijuomia – nämä retrodrinkit käyvät kaupaksi
-
08:30
Suomen vouti vapautti pakotteiden vuoksi jäädytettyä Yandexin omaisuutta
-
08:01
Christian Heljangon maagisuus heijastuu yllättävällä tavalla Tapparaan
-
08:00
Täysin itsenäinen Atomirotta on suomalaisen musiikin poikkeuksellinen outolintu – ja on yksi asia, jota heidän takahuoneestaan ei löydy
-
07:54
Olivatko Trumpin aborttikommentit isku demokraattien palleaan? "Kyllähän he osaavat erittäin hyvin laskea"
-
07:51
Lähteiden mukaan Yhdysvallat aikoo vetää joukkonsa pois Nigeristä
-
07:41
Rantasella ja Barkovilla vastassa tilastoykköset NHL:ssä – tässä suomalaisasetelmat pudotuspeleihin
-
07:29
Ovela keksintö estää humalassa sähköpotkulautailun Tampereella
-
07:28
Saako uimahallissa mennä saunaan pyyhe ympärillä?
-
07:25
Ecuadorissa tapettu viisi pormestaria vuoden sisällä
-
Lataa lisää