Pikkuauto vs. yhtä vanha iso auto: Näin iso ero on kuljettajan selviytymismahdollisuuksissa kolarin sattuessa

Yhdysvaltalaistutkimuksessa selvitettiin, millainen merkitys auton koolla on kuljettajan selviytymismahdollisuuksille kolarissa.

Yhdysvaltain ajoneuvoturvallisuuslaitos IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) on tutkinut, millaista suojaa eri kokoluokkien autot tarjoavat niiden kuljettajille.

Tässä tapauksessa paino on sanalla kuljettaja, sillä tutkimuksessa ei huomioitu muilla paikoilla istuneita matkustajia.

Yhdysvalloista kerätyt tutkimustulokset antavat ymmärtää, että pienet autot ovat huomattavasti turvattomampia kuin saman ikäluokan suuremmat ajoneuvot.

On kuitenkin syytä muistaa, että nykyaikainen ajoneuvotekniikka pelastaa ihmishenkiä, eli moni onnettomuus on parempi kokea modernissa pikkuautossa kuin vähän isommassa vanhassa. IIHS:n tutkimuksessa kuitenkin verrattiin nimenomaan saman ikäluokan autoja.

Moninkertainen ero

Tarkastelussa oli yhteensä 20 vuosimallin 2017 autoa. Niistä 15 turvattominta oli kahden pienimmän segmentin autoja eli eurooppalaisittain A- ja B-segmenttiä.

Kaikkein pienimmissä autoissa kuoli 82 kuljettajaa jokaista miljoonaa rekisterissäolovuotta kohden, kun taas suurimmissa katumaastureissa luku oli 15. Ero on yli viisinkertainen.

Tutkimuksessa ei huomioitu myöskään nopeuksia, joilla onnettomuudet sattuivat.

IIHS:n ajoneuvotutkimuksen johtaja Joe Nolan mainitsee havaintojen taustalla oleviksi syiksi muun muassa suurikokoisten autojen yleistymisen. Mikäli pienikokoinen henkilöauto ja suuri katumaasturi törmäävät, on pienemmän auton kuljettaja hyvin usein heikommassa asemassa.

Lisäksi nykyaikaisia turva- ja avustinjärjestelmiä on monissa pienissä autoissa vähemmän kuin suuremmissa ja ylellisemmissä, mitkä olivat IIHS:n tutkimuksen perusteella niitä kaikkein turvallisimpia.

Lähde: IIHS

Lue myös:

    Uusimmat