Uskomattomia Twitter-hepuleita ja FB-paljastuksia – näin päätyy puheenaiheeksi

Kuinka Twitterissä tai Facebookissa päätyy puheenaiheeksi ja mikä meitä siellä kiinnostaa? Usein asiat ovat samoja kuin julkisuudessa muutenkin, tällä viikolla esimerkiksi Yhdysvalloissa käyty presidentinvaali synnytti Twitterissä todellisen kuhinan.

Kun Yhdysvaltain presidentinvaalien tulos alkoi varmistua, julkaisi presidentti Barack Obama Twitterissä sanat: "Four more years." Viesti päätyi Twitterin kaikkien aikojen jaetuimmaksi.

Paljon julkisuutta sai kuitenkin myös liikemies Donald Trumpin avautuminen vaalituloksen selvittyä. Trump raivosi viesteissään Yhdysvaltojen olevan naurunaihe, koska Obama voitti vaalit valitsijamiesten muttei kokonaisäänten turvin.

– Hän sai vähemmän ääniä, mutta voitti vaalit. Meidän pitäisi aloittaa vallankumous.

Trumpin vaahtoaminen osoittautui kuitenkin ennenaikaiseksi Obaman kerättyä lopulta myös äänienemmistön. Trump poisti viestin myöhemmin, mutta se on yhä nähtävissä esimerkiksi Business Insiderin sivuilla.

Kyseessä ei ollut ensimmäinen kerta, kun Trump on käynyt vääntöä Obamaan liittyen. Lokakuussa Trump joutui Twitter-käyttäjien hampaisiin presidentille esittämänsä haasteen takia.

Julkaisemallaan videollaTrump lupasi lahjoittaa 5 miljoonaa dollaria hyväntekeväisyyteen, jos presidentti Obama julkaisee kaikki opiskelutietonsa sekä passihakemuksensa.

Monikaan ei nähnyt tarjousta tarttumisen arvoisena, vaan piti sitä lähinnä käsittämättömänä kiristyksenä.

– Donald Trumpista on nopeasti tulossa vähiten huvittava Bond-elokuvien roisto.

Julkisuus vs. yksityisyys

Varmaa huomiota sosiaalisessa mediassa saa julkkis, etenkin kun paljastaa yksityisiä asioitaan. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii Maria ja Mikael Jungneria koskeva erouutinen, joka päätyi julkisuuteen näistä jälkimmäisen kerrottua asiasta omassa Facebook-profiilissaan.

Julkisuuteen voi myös päästä (tai joutua) nostettuaan Facebookissa esille mielipiteen, joka poikkeaa valtavirrasta. Näin kävi kokoomusnuorten Saul Schubakille, jonka näkemys lapsilisistä ampaisi miehen hetkessä sellaistenkin suomalaisten tietoisuuteen, jotka eivät miehestä olleet koskaan aiemmin kuulleet.

Schubak totesi Facebook-päivityksessään, että lapsilisät pitäisi poistaa.

– On järjenvastaista että tuemme heikomman aineksen lisääntymistä ja sitten ihmettelemme miksi täällä on huumeriippuvaisina syntyviä lapsia ja huostaanottoja alkoholistivanhemmilta, hän sanoi.

Schubak erosi eilen kokoomusnuorten varapuheenjohtajan paikalta tapauksesta nousseen kohun vuoksi.

Huijaa – tai "tapa" julkkis

Julkisuutta netissä voi kerätä myös huijaamalla ihmisiä – joko tahallaan tai tahattomasti. Varsin yleisiä ja helposti leviäviä huijauksia Twitterissä ovat julkkisten kuolinuutiset. Muun muassa koomikko Adam Sandler on "kuollut" Twitterissä jo useampaan kertaan, tämän lisäksi palvelussa kuolleeksi julistettu on muun muassa Barack Obama, Reese Witherspoon sekä Eddie Murphy.

Lokakuussa laajaa huomiota Twitterissä herätti myös Bald for Bieber -huijaus. Entertainment Tonight -ohjelman nimissä tehty huijaus väitti teinisuosikki Justin Bieberin sairastuneen syöpään. Laulajan faneja kehotettiin ajamaan päänsä kaljuksi ja julkaisemaan tämän jälkeen kuvia tai videoita kaljustaan netissä tuen osoittamiseksi.

Ei ole kuitenkaan tiedossa, kuinka moni lankesi huijaukseen – vai lankesiko ollenkaan. Suuri osa tapauksen yhteydessä liikkuneista kuvista on nimittäin paljastunut asiaan liittymättömiksi, Huomiota huijaus silti herätti, sekä sääliä että vahingoniloa jo pelkästä ajatuksesta, jos joku Bieberin fani oli lankaan mennyt.

Vahingossa lukuisia ihmisiä huijanneeksi Facebookissa tuli Jason Otts, joka latasi profiiliinsa näyttävän kuvan Sandy-myrskystä. Otos alkoi levitä Ottsin kautta muille käyttäjille todella villisti. Kun kuvaa oli jaettu noin 100 000 kertaa, päätyi Otts selvittelemään sen alkuperää.

– Viimeisen 15 minuutin aikana noin 200 ihmistä on lisännyt minut ystäväkseen tämän kuvan takia. Joten soitin henkilölle, joka lähetti tämän (kuvan), hän soitti henkilölle, joka lähetti sen hänelle ja on New Yorkissa. Hän kertoi, että kuva on väärennös. Joten nyt minulla on 200 ystävää, jotka pitävät väärennetystä kuvasta seinälläni. Hassua, mutta todella kiusallista...., Otts kirjoitti Facebookissa.

Kuva jatkoi silti jyräämistään Facebookissa kuin hirmumyrsky. Tähän mennessä kuvan on jakanut jo reilusti yli 600 000 Facebook-käyttäjää. Otts itse suhtautui nostattamaansa kohuun huumorilla.

– Hupsis. Tulin luoneeksi nettihirviön. Minun mokani.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat