Unelmat maksavat venemessuilla miljoonan – tai kympin

Suomen merialueilla, järvillä, joilla ja lammilla liikkuu jo edesmenneen Merenkulkuhallituksen laskelmien mukaan suurin piirtein 750 000 erityyppistä vesikulkuneuvoa. Perämoottori löytyy noin 350 000 vesivehkeen perälaudasta.

Vielä tämän viikonlopun ajan Helsingin Messukeskuksesta, venemessuilta, löytyy kattava kokoelma lujitemuovia, puuta, haaveita, unelmia, rahan hajua ja hauskoja viritelmiä.

Veneilijän unelmat eivät ole joka paikassa samanlaisia tai kokoisia. Jos aikoo aloittaa harrastuksen suoraan huipulta, rahaa tarvitaan noin 1,5 miljoonaa euroa. Messujen yksi kalleimmista veneistä on Sunseeker Manhattan 55. Pituutta 18,3 metriä ja painoa 27,4 tonnia. Tuo puolitoista miljoonaa kuluu siihen.

Oikeastaan mitään vertailukohtaa ei löydy, eikä ole tarkoituskaan, mutta yksi halvimmista veneilyvempeleistä on puolestaan tällainen. Pituus noin 25 senttiä ja painoa arviolta 50 grammaa. Toimii kaikella, mikä palaa.

Rahaa höyryveneen omistajaksi päätymiseen tarvitaan 10 euroa.

Mökkiläisen pikkupaatteihin mahtuu toki kyytiinkin. Suurille vesille ei pääse, mutta vaikkapa ongelle kylläkin.

Tässä vielä muutamia moottorilla varustettuja kesämökkejä. Neliöitä enemmän kuin monen ranta-asukkaan suvenviettopaikassa.

Samaan tapaan kuin autoihin, veneisiinkin alettiin suunnitella erilaisia airojen korvaajia jo yli sata vuotta sitten. Matkalla moottorit ovat muuttuneet melkoisesti. Suomikin on ehtinyt olla yksi kysytyistä perätuupparimaista. Tässä moottori vuodelta 1913.

Veneensä perälautaan voi nykyään pultata suurimmillaan yhden 350 hevosvoimaisen koneen. Isoja moottoreita voi laittaa tietysti useammankin. 

Puuveneitä ei enää suunnitella tai rakenneta Suomessa enää samaan tapaan kuin joitain kymmeniä vuosia sitten. Puu on kuitenkin aina kaunis, ajaton materiaali. Puuveneet ovat monelle suomalaiselle rakas harrastus.

Veneveistäjä Pekka Ikävalko kertoo MTV Uutisille, että veistämöiden pääasiallinen työ on nykyään vanhojen puukaunottarien kunnostaminen. Uusia veneitä tehdään hyvin harvakseltaan. 


Hauskaakin vesillä saa ja pitää olla. Jos laituriparlamentin kommenteilla ei vierassatamissa ole niin väliä, tässä on muutama wesiwerme.

Varsinkin Yhdysvalloissa veneala on hyvin erikoistunut. On huviveneitä, heittokalastusveneitä, uisteluveneitä, matalanveden bassiveneitä ja vaikka mitä. Osataan meilläkin kalaa jallittaa, ainakin varustelun osalta. Toivottavasti kukaan ei kuitenkaan luule, että kalan mahdollisuudet olisivat yhtään entistä pienemmät.

Mitä Jäbä duunaa kesällä? Sekin on nyt selvitetty. Jäbä Leisson veneilee, tietysti.

Venemessut jatkuvat vielä tämän viikonlopun.

Lue myös:

    Uusimmat