Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Työpaikkansa menettänyt F1-kuski katuu uraltaan yhtä asiaa – esitti erikoisen arvion syntymävuoden vaikutuksesta urapolkuun

imago images/Nordphoto/ All Over Press
Julkaistu 23.11.2020 12:00
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

178 GP-starttia ajaneen Romain Grosjeanin uraa F1:ssä on jäljellä enää kolmen osakilpailun verran. Kauden päätteeksi Haas-tallin jättävä ranskalaiskuljettaja kävi Sky Sportsin Natalie Pinkhamin vetämässä In The Pink -podcastissa läpi uransa vaiheita.

LUE MYÖS: Ex-pomo purkaa turhautumistaan Kimi Räikköseen, paljastaa myös Fernando Alonson koppavan kommentin – "Väkisinkin sitä ajattelee, mitä olisi tapahtunut"

Vuonna 1986 syntynyt Grosjean debytoi F1:ssä 23-vuotiaana vuonna 2009. GP2-sarjasta ykkösiin nostettu Grosjean ajoi kauden seitsemän viimeistä osakilpailua Renault'lta potkut saaneen Nelson Piquet juniorin tilalla, kaksinkertaisen maailmanmestarin Fernando Alonson rinnalla.

Kauden päätteeksi Grosjeanille ei kuitenkaan ollut tarjolla tallipaikkaa vuodeksi 2010. Hän ajoi kaksi seuraavaa vuotta muissa luokissa ja palasi ykkösiin kaudelle 2012 tuoreena GP2-mestarina. Talli oli sama kuin ensimmäisellä F1-visiitillä, mutta tallin nimi oli vaihtunut Lotukseksi. Tallikaverina oli taas maailmanmestari, kahden vuoden tauon jälkeen ykkösiin palannut Kimi Räikkönen.

Vuodet 2012–2013 Lotuksella olivat Grosjeanin F1-uran parhaat, ja hän saavutti tuolloin yhdeksän kymmenestä palkintokorokesijoituksestaan. GP-voitto oli lähimpänä vuoden 2012 Kanadan GP:ssä, jossa Grosjean ajoi ruutulipulle 2,5 sekuntia voittajan, McLarenin Lewis Hamiltonin jälkeen.

Talousvaikeuksiin ajautuneen tallin suorituskyky romahti kaudelle 2014, ja niin omistaja- kuin johtoportaassa tapahtui muutoksia. Räikkönen oli lähtenyt Ferrarille, ja Grosjean ylsi koko kauden aikana vain kahdesti pisteille.

Kaudella 2015 tulokset olivat taas hieman parempia, kun Lotus alkoi käyttää Mercedeksen ylivertaisia voimanlähteitä. Grosjean ylsi Belgiassa kolmossijalle ja suihkutti viimeisen kerran F1-urallaan kuohujuomaa palkintokorokkeella. Tallin vaikeudet kuitenkin jatkuivat, ja loppuvuodesta Renault’n kerrottiin ostaneen tallin itselleen.

Kaudelle 2016 Grosjean siirtyi F1-sarjaan mukaan tulleeseen Haas-talliin, jossa hän on ajanut aina tähän päivään saakka. Vuodet 2016–2020 eivät ole tuottaneet yhteensäkään niin paljon pisteitä kuin Grosjeanin parhaaksi jäänyt kausi 2013.

Jos Grosjean jotain uraltaan katuu, se on se, mitä Lotukselle tapahtui.

– Talli meni vuonna 2014 konkurssiin upean edelliskauden jälkeen, kun olimme oikealla polulla ja pärjäsimme melko hyvin. En saanut silloin tarjousta huipputallista. Kimi meni Ferrarille, minä jatkoin Lotuksella, ja se oli vain alamäkeä. Sellaisen jälkeen on vaikea enää nousta, kun on ollut tallissa, joka on lähtöruudukon peräpäässä, Grosjean sanoo Pinkhamin podcastissa Grandprix247-sivuston mukaan.

Grosjean saavutti jo hyvissä ajoin maineen virhealttiina ja toisinaan jopa vaarallisena kuljettajana. Tällaista mainetta on ollut vaikea karistaa, vaikka toisaalta monet sanovat, ettei Grosjean ole ollenkaan niin huono kuin yleisesti ajatellaan.

– Kyllä, olen tehnyt virheitä. Olen puhunut toisinaan liikaa, mutta sanon aina sen, miltä minusta tuntuu. Jos olen ollut väärässä, myönnän sen jälkikäteen, Grosjean sanoi Racefans-sivuston mukaan.

– Tiedän, että olisin voinut voittaa joitakin kisoja. En kadu sitä, etten voittanut, koska tiedän, että joka kerta, kun minulla oli mahdollisuus, tein kaikkeni. Kuten jo sanoin, kadun vain sitä, että vuoden 2013 jälkeen en koskaan saanut enää ajaa kilpailukykyistä autoa.

On myös yksi sellainen asia, jota Grosjean näin jälkikäteen miettii.

– Ehkä 1986–1987 syntyneessä ikäluokassa ei olisi kannattanut olla mukana. Minä, Paul Di Resta ja Nico Hülkenberg – miksei Sébastien Buemikin (syntynyt 1988) – tulimme sarjaan silloin, kun parhaat paikat oli viety. Vanhemmat kuljettajat eivät olleet ihan vielä lähdössä sarjasta, ja nuoret tulivat mukaan myöhemmin. Me emme oikeastaan koskaan saaneet mahdollisuuttamme.

Arvio on jokseenkin erikoinen, sillä kyseisestä ikäluokasta löytyy myös 53 GP-voittoa ja neljä maailmanmestaruutta saavuttanut Sebastian Vettel. 

Yhtä kaikki, Grosjean sanoo nyt olevansa sinut sen kanssa, että hänen uransa ykkösissä on pian ohi.

– Siihen ei voi kovin paljon itse vaikuttaa. Viettämäni 10 vuotta F1-sarjassa ovat olleet upeita. Olen saavuttanut sen, mitä halusin. Totta kai kaikki haluavat voittaa mestaruuden, mutta kaikki ymmärtävät, että ilman oikeita työkaluja se ei ole mahdollista.

– Toivottavasti tämä asia muuttuu tulevaisuudessa, koska se tekisi sarjalle hyvää, kun sitä ei hallitsisi vain yksi talli.

Lisää aiheesta:

Fernando Alonso junailtiin tylysti ulos Ferrarilta – sivaltaa nyt entistä työnantajaansa ja nauraa omalle maineelleenTaustansa vuoksi hyljeksitty F1-kuski lataa takaisin kriitikoilleen – kertoo kiusaamisen jatkuneen jo vuosiaEx-pomo purkaa turhautumistaan Kimi Räikköseen, paljastaa myös Fernando Alonson koppavan kommentin – "Väkisinkin sitä ajattelee, mitä olisi tapahtunut"Vuosi sitten kuollut Niki Lauda koki aikanaan saman kohtalon kuin Sebastian Vettel – monen muunkin mestarin sukset menivät ristiin Maranellossa: "Koin, että minua ei kohdeltu oikein"McLarenin nuori F1-tähti paljasti käyneensä hämmentävän keskustelun Red Bull -pomon kanssa – "En tiedä, kannattaako minun sanoa tätä"”Olisipa Mark Webber lopettanut jo 2013” – Daniel Ricciardolla toistaiseksi vain pieniä harmituksen aiheita Red Bullista
F1HaasRenaultUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 11:35
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottakselle kunniatehtävä – F1 palaa tuttuihin maisemiin

  • Eilen20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • Eilen10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa