Tutkimus paljasti vaarallisimman tavan kulkea töihin – näin hyödyt voisi saada ilman haittoja

Pitääkö töihin mennä, jos kuume ei nouse? 3:20
Pitääkö töihin mennä, jos kuume ei nouse? Asiantuntijalääkäri vastaa.

Skotlantilaistutkijat nimesivät pyöräilyn vaarallisimmaksi tavaksi taittaa työmatkansa. Sen sijaan, että terveyshyödyistään tunnettu pyöräily tulisi tyystin lopettaa hyötyliikunnan muotona, tulisi panostaa pyöräilijöiden turvallisuuden parantamiseen. Tutkimuksesta uutisoi yhdysvaltalainen uutiskanava CNN.

Leuto talvi on mahdollistanut Etelä-Suomessa ympärivuotisen pyöräilykauden ilman pelkoa jäisistä tai lumensohjoisista kaduista. Kevään kurkkiessa nurkan takaa yhä useampi hyppää pyörän satulaan. 

Skottitutkimus kehottaa pyöräilystä innostuneita varovaisuuteeen. Glasgow'n yliopiston laskelmien mukaan työmatkapyöräilyyn liittyy yli kolminkertainen loukkaantumisen riski verrattuna työmatkan kulkemiseen julkisilla liikennevälineillä tai omalla autolla.

45 prosenttia suurempi riski sairaanhoitoon

Tutkimus perustuu 230 390 brittiläisestä työmatkalaisesta kerättyyn biopankkiaineistoon ja sairaalarekistereihin. Työmatkalaisista 5704 kertoi taittavansa työmatkansa pääsääntöisesti pyörällä. Osallistujista noin puolet oli naisia ja puolet miehiä, ja heidän keski-ikänsä oli 52 vuotta.

Tutkijoiden laskujen mukaan työmatkapyöräily oli yhteydessä 45 prosenttia suurempaan riskiin joutua sairaalahoitoon loukkaantumisen vuoksi kuin julkisilla liikennevälineillä tai omalla autolla kulkeminen. Riskit kasvoivat pyöräillyn työmatkan pidetessä.

Vaikka pyöräilyyn liittyi kohonnut loukkaantumisen riski, oli se samalla terveydelle edullista. Pyöräily oli yhteydessä pienempään syövän, sydäntautien ja varhaisen kuoleman riskiin.

Tutkimus julkaistiin arvostetussa brittiläisessä lääketieteellisessä BMJ-lehdessä.

Turvallisuuteen panostaminen lisäisi hyötyjä ja vähentäisi haittoja

Tutkimusta kommentoineen Harvard T.H. Chan School of Public Health -instituutin tutkijan Anne Luskin mukaan löydökset paljastavat välittömän tarpeen pyöräilijöiden turvallisuuden parantamiselle.

Erilliset pyörätiet ja niiden kunnioittaminen todennäköisesti vähentäisivät pyöräilijöille sattuneita tapaturmia. Samalla ne kannustaisivat kansalaisia pyöräilemään, mikä lisäisi työmatkaliikunnasta saatavia terveyshyötyjä.                  

Suomessa työmatkatapaturmia eniten jalankulkijoilla

Suomessa työmatkatapaturmista kaksi kolmesta sattuu jalankulkijoille, joka viides polkupyöräilijöille ja joka kymmenes henkilöautolla liikkuville. Brittiaineistoon perustuvassa tutkimuksessa kävelyn ei havaittu olevan yhteydessä kohonneeseen loukkaantumisriskiin.

Liikenneturvan tilastokatsauksen mukaan viimeisen kolmen vuoden aikana on kuollut vuosittain keskimäärin 21 ja loukkaantunut 650 pyöräilijää. Noin puolet kuolemantapauksista johtuu auton ja polkupyörän törmäyksestä. Suomessa pyöräilijöiden henkilövahinkojen määrä on viimeisen kymmenen vuoden aikana vähentynyt lähes viidenneksellä.

Lue myös:

    Uusimmat