Tutkimus: Autovalmistajat viivyttelevät takaisinkutsujensa kanssa

Tällainen on Polestarin supermoderni autotehdas 3:28
Tällainen on sähköautovalmistaja Polestarin huippumoderni autotehdas Kiinassa. Polestar ilmoitti viime syksynä kahdesta uuden Polestar 2 -mallinsa takaisinkutsukampanjasta.

Tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan autovalmistajat eivät aina tee ilmoitusta takaisinkutsusta heti, kun tietävät sen olevan tulossa, vaan usein odottavat, että kilpailijoilla on omia kampanjoitaan julkistettavana ja tekevät omat ilmoituksensa niiden vanavedessä välttyäkseen isoimmalta huomiolta.

Takaisinkutsut ovat automaailmassa arkipäivää. Kun valmistaja huomaa, että markkinoille on päässyt viallinen tuote, kutsuu se korjattavaksi kaikki autot, joita kyseinen vika koskee.

Kaikki autonvalmistuksen eri vaiheet dokumentoidaan erittäin tarkasti, mistä johtuen valmistajan on mahdollista selvittää esimerkiksi se, kuinka moneen autoon jokin viallinen osa on asennettu, eikä sen tarvitse kutsua takaisin miljoonaa autoa, jos se tietää vian koskettavan vain viittä.

Kuluttajat puolestaan luottavat siihen, että kun autovalmistaja havaitsee jonkin vian, ryhtyy se toimiin mahdollisimman nopeasti. Tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan näin ei kuitenkaan välttämättä aina ole.

Strategiana on piiloutua

Yhdysvaltalaisen Indianan yliopiston alaisuudessa toimivan Kelley School of Business -koulun tutkimuksen mukaan peräti 73 prosenttia autovalmistajien takaisinkutsuista ilmoitetaan ryppäinä, mikä antaa olettaa, ettei ilmoitusta ole tehty aivan niin nopeasti kuin mahdollista. Yksittäisten ja ryppäiden ulkopuolelle osuvien takaisinkutsujen määrä olisi tutkimuksen perusteella suurempi, mikäli ilmoitukset tehtäisiin aikailematta.

Jos valmistaja tietää joutuvansa kutsumaan autojaan takaisin, voi se omaa mainettaan ja osakkeensa arvoa suojatakseen odottaa, että joku muu tekee ilmoituksen omasta takaisinkutsustaan ensin ja näin ollen vie suurimman mediahuomion rikkomalla hiljaisuuden.

Autovalmistajat, jotka olivat tutkimuksessa tarkastelun kohteena, olivat Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Nissan ja Toyota. Kävi ilmi, että valmistajat pyrkivät ajoittamaan takaisinkutsunsa ajankohtiin, jolloin myös muilla valmistajilla on takaisinkutsuilmoituksia.

Tarkastelluista yhtiöistä Toyota oli kaikkein alttein ilmoittamaan omista takaisinkutsuistaan muista välittämättä. Vaikka Toyotan takaisinkutsujen määrä oli monia muita pienempi, käynnisti Toyotan takaisinkutsuista noin joka kolmas uuden ilmoitusryppään.

Tutkimuksessa tarkasteltiin 3 117 takaisinkutsukampanjaa vuosilta 1966–2013. 73 prosenttia takaisinkutsuista oli ilmoitettu osana ilmoitusrypästä. Keskimäärin rypäs kesti 34 päivää, jonka aikana valmistajat ilmoittivät keskimäärin 7,6 takaisinkutsusta. Tällainen rypäs käynnistyi keskimäärin 16 vuorokauden kuluttua viimeisimmästä takaisinkutsuilmoituksesta. Tällaisia jaksoja löydettiin kaikkiaan 266.

Osake notkahtaa ensimmäisellä eniten

Ilmoituksen ensimmäisenä tehneen autovalmistajan eli ilmoitusryppään aloittaneen valmistajan osake laski keskimäärin 67 prosenttia enemmän kuin vanavedessä ilmoituksia tehneiden valmistajien. Tutkijat ovat vetäneet tästä johtopäätöksen, että valmistajien on taloudellisesti kannattavampaa tehdä oma ilmoituksensa vasta sitten, kun joku muu on ensin tehnyt omansa.

– Vaikuttaa siltä, että autofirmat viivyttelevät takaisinkutsukampanjoitaan joko tahallaan tai tahattomasti, jotta voivat piiloutua lauman sekaan, apulaisprofessori George Ball Indianan yliopistosta totesi.

Tutkijat ovat tekemiensä havaintojen jälkeen suositelleet, että Yhdysvaltain liikenneturvallisuusvirasto NHTSA vaatisi autovalmistajia kertomaan tarkan päivämäärän, jolloin ne havaitsivat takaisinkutsukampanjan käynnistävän vian. Näin toimii esimerkiksi USA:n ruokaturvallisuudesta vastaava virasto FDA.

Lue myös:

    Uusimmat