Nainen ei vienyt autoaan korjaamolle, vaikka valmistaja oli pyytänyt – seurauksena 100 miljoonan dollarin vahingot

Näin Ford testaa hikisen takapuolen vaikutusta autojensa istuimiin 1:36
Tätäkin testataan! Näin Ford tutkii hikisen takapuolen vaikutusta autojensa istuimiin.

Autojen takaisinkutsut milloin mistäkin syystä ovat arkipäivää. Autoilijan näkökulmasta ylimääräinen korjaamokäynti, ilmainenkin, aiheuttaa kuitenkin ylimääräistä vaivaa ja voi helposti unohtua, kun sitä on vain siirtänyt hamaan tulevaisuuteen. Erään yhdysvaltalaisnaisen kohdalla asian lykkääntymisellä oli uskomattomia seurauksia.

Yhdysvaltain maatalousvirastossa työskennellyt Mary ei ajatellut, että hänen autossaan, vuosimallin 2002 Ford Escapessa, olisi ollut mitään pahasti vialla. Kun Mary sai vuonna 2015 siirron Belgiaan, päätti hän ottaa uskollisen autonsakin mukaan.

Auto lastattiin MV Courage -rahtilaivaan, jonka kyydissä oli satoja muitakin autoja – pääasiassa uusia Mersuja, Bemareita ja Fordeja, mutta myös jonkin verran USA:n armeijan kalustoa.

Ei tiennyt takaisinkutsusta

Ulkomailla jo vuosien ajan työskennellyt Mary oli kuitenkin autuaan tietämätön siitä, että hänen Escapensa kuului Fordin käynnistämän takaisinkutsukampanjan piiriin. Autosta oli löydetty vika, joka saattoi johtaa tulipaloon jopa silloin, kun auto ei ole käynnissä.

Sitten tuli päivä, kun takaisinkutsuun johtanut vika iski myös Maryn autoon. Valitettavasti tämä tapahtui juuri silloin, kun autoa oltiin kuljettamassa meriteitse Belgiaan. Laivan miehistö havahtui tilanteeseen vasta palohälytyksen kajahdettua ilmoille alkuyöstä.

Miehistö yritti epätoivoisesti sammuttaa tulipaloa, joka kuitenkin levisi rahtilaivan ruumassa nopeasti. Autoja tuhoutui 45 miljoonan dollarin eli noin 38 miljoonan euron edestä ja muuta rahtia niin ikään vajaan 40 miljoonan euron arvosta. 200-metrinen rahtilaiva itsessään koki 8,5 miljoonan euron vahingot.

BMW:llä oltiin ensin sitä mieltä, että palaneen Fordin omistanut Mary oli syypää ja kohdisti lakimiesarmeijansa häneen. Mersun emoyhtiö Daimler piti syyllisenä kuitenkin Fordia, eikä mennytkään pitkään, kunnes BMW:kin muutti kantaansa ja lähti yhdysvaltalaisvalmistajan perään. Ford puolestaan syytti tapauksesta rahtiyhtiötä.

Oikeutta on käyty tapauksen tiimoilta jo vuosien ajan, mutta toistaiseksi korvauksia ei ole maksettu suuntaan eikä toiseen.

Autoilijoiden aikaansaamattomuus maailmanlaajuinen ongelma

Ei ole mahdotonta, että jotain vastaavaa voisi käydä tulevaisuudessakin. Maailman teillä on miljoonia autoja, joille on määrätty takaisinkutsu, mutta joiden omistajat eivät vain ole vieneet niitä korjaamolle.

Osa autonvalmistajista onkin ryhtynyt kiertämään ovelta ovelle muistuttaakseen takaisinkutsuttujen autojen omistajia korjaamokäynnin tärkeydestä. Toiset valmistajat tavoittelevat omistajia sosiaalisen median kautta.

Lähde: Jalopnik

Artikkeli on uusinta vuodelta 2018.

Lue myös:

    Uusimmat