Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Jos tämä yhtä ainoaa Bugattia koskeva takaisinkutsu on sinusta vaikuttava, valmistaudu keräämään leukasi lattialta, kun kuulet syyn

0:57Bugatti Chiron vs. taisteluhävittäjä – kumpi vie?Dassault Rafale -hävittäjä sai vastaansa Bugatti Chiron Sportin. Katso videolta, miten kävi Ranskan ilmavoimien kapteenin ja Bugattin testikuskin kiihdytyskisassa.
Julkaistu 08.04.2022 11:53

Ville Järveläinen

Jos valmistat autoja käsityönä runsaat sata kappaletta vuodessa ja dokumentoit kaiken niin perusteellisesti kuin mahdollista, voi takaisinkutsukampanja olla tällainenkin.

Tavallisesti autovalmistajien takaisinkutsut koskevat vähintään tuhansia tai kymmeniätuhansia ajoneuvoja. Eipä sekään ole ennenkuulumatonta, että takaisinkutsun kohteeksi joutuu miljoonakin autoa kerralla.

Vaikka kaikkien takaisinkutsujen taustalla on autovalmistajan perusteellinen dokumentointi siitä, mitä osia on käytetty missäkin autoissa, on volyymivalmistajien takaisinkutsujen käynnistäminen monimutkaisten selvitysprosessien takana.

Mutta silloin, kun autojen tuotantomäärät ovat pieniä, valmistus tapahtuu käsityönä alusta loppuun ja aivan jokainen vaihe dokumentoidaan tarkasti, on takaisinkutsukampanjatkin mahdollista rajata äärimmäisellä tarkkuudella.

Lue myös: 417 km/h autobahnilla paahtanut miljonääri voi joutua vankilaan – jos nopeusrajoitusta ei ole, eikö silloin saa painaa lapun lattiaan?

Takaisinkutsu ranskalaisen luksusvalmistajan tyyliin

Hyperautovalmistaja Bugatti on ilmoittanut Yhdysvaltain liikenneturvallisuushallinto NHTSA:lle takaisinkutsusta. Ilmoitus on tehty 28. maaliskuuta, ja se koskee yhtä ainoaa autoa.

Bugatti oli saanut omissa sisäisissä tarkistuksissaan selville, että yhdessä vuonna 2018 yhdysvaltalaiselle asiakkaalle valmistetussa Chironissa on ruuvi löysällä. Kirjaimellisesti siis yksi ruuvi.

Tällä ruuvilla voi valmistajan mukaan olla merkitystä kolmen miljoonan dollarin hintaisen auton turvallisuudelle onnettomuustilanteessa, joten asia on paras laittaa kuntoon.

Sen lisäksi, että Bugatti tietää tasan tarkkaan, mikä ruuvi autossa on löysällä, osasi se kertoa hämmästyttävällä tarkkuudella myös sen, kuinka löysälle se on jäänyt. Ruuvi olisi pitänyt kiristää 19 newtonmetrin momenttiin, mutta se oli jäänyt 9 newtoniin.

Lue myös: Tämä auto voi ajaa miljonäärinkin vararikkoon – vanteet, turbot ja jopa bensatankki uusittava säännöllisesti

Lähteet: Bloomberg, Motor1

Lisää aiheesta:

Teslalta yli miljoonan auton "takaisinkutsu" – voi, kunpa kaikki valmistajat hoitaisivat homman näinJenkkivalmistaja piti 740 000 auton takaisinkutsua turhana – keksi ongelmaan niin laiskan korjauksen, että sitä on vaikea uskoa todeksiTutkimus: Autovalmistajat viivyttelevät takaisinkutsujensa kanssaDuunari tuupattiin bussin alle – Subarun takaisinkutsusta syytetään yhtä ainoaa työntekijääAuton tähtitieteellisen kallis hinta ei ole tae siitä, etteikö valmistusvikoja voisi olla: Bugatti kutsuu takaisin 77 miljoonien hintaista hyperautoaPari vuotta siinä meni, mutta nyt Tesla sen myönsi: Model 3:ssa on suunnitteluvirhe – ei kannata ajaa vesilätäkköön
AutotSuperautotAutoteollisuusTakaisinkutsutBugattiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 22.10.15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 21.10.12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • 21.10.11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille