Tutkijat sörkkivät koe-eläimen ”sonic hedgehog” -geeniä: Suomut muuttuivat höyheniksi

Tutkijat ovat muuttaneet kanan jalkojen suomut höyheniksi muokkaamalla yhtä ainoata geeniä alkiovaiheessa.

Geeniä säätämällä tutkijat muuttivat kanan jalkaan normaalisti kehittyvät suomut pysyvästi höyheniksi. Live Science uutisoi, että tulos luo uuden näkökulman lintujen evoluutioon dinosauruksista nykyisenlaisiksi eläimiksi.

Geneven yliopiston genetiikan ja evoluution laitoksen professori Michel Milinkotich kertoo, että nykyään on selvää, että monet dinosaurukset olivat osittain höyhenien ja osittain suomujen peittämiä.

Sveitsiläiset muokkasivat kanan ”sonic hedgehog” -geeniä, eli Ssh-geeniä, joka kontrolloi tiettyjen ominaisuuksien kehittymistä alkiovaiheessa. Live Science huomauttaa, että Ssh-geeni on todellakin nimetty suositun videopelihahmon, Sonic the Hedgehogin mukaan.

Tutkijat ruiskuttivat 11 päivän ikäiseen alkioon Ssh-geeniä aktivoivia molekyylejä. Ajankohdalla on suuri merkitys, sillä jos molekyylit olisi ruiskutettu vain päivääkin myöhemmin, olisivat suomut jo alkaneet kehittyä.

Tutkijat yllättyivät, kuinka helppoa kanan jalkojen ominaisuuksien muuttaminen lopulta olikaan.