Tutkijat löysivät ”Erittäin Isolla Teleskoopilla” todellisen mustien aukkojen hurjimuksen - Asiantuntija MTV Uutisille: "Muutama pitsa sinne on heitetty"

Tältä näyttää mustien aukkojen raskassarjalainen – aukot voivat kasvaa hillittömästi:"Se vain syö ja syö" 3:04

Tähtitieteilijät ovat löytäneet tunnetun maailmankaikkeuden tähän asti suurimman mustan aukon. Ja kun puhutaan maailmankaikkeuden mittakaavasta, niin kyseessä ovat suorastaan käsittämättömät lukemat.

Abell 85 -galaksijoukossa sijaitsevan, Holm 15A -galaksin keskellä lymyilee musta aukko, joka on massaltaan peräti 40 miljardia kertaa Aurinkoa massiivisempi.

Max Planc Instituutin ja Münchenin yliopiston observatorion tutkijat käyttivät tarkkailuun mm. Very Large Telescopen (Erittäin Iso Teleskooppi) havaintomateriaalia.

Tutkijat kiinnostuivat Holm 15A -galaksista, koska valtavasta tähtimäärästään huolimatta sen keskusta oli hyvin himmeä.

Noin viidestäsadasta yksittäisestä galaksista koostuva Abell 85 -galaksijoukko sijaitsee noin 700 miljoonan valovuoden päässä Maasta.

"Massaltaan kolmannes Linnunradan tähdistä"

Filosofian tohtori, tähtitieteilijä  Tomi Hyvönen havainnollistaa MTV Uutisille, kuinka suuresta järkäleestä puhutaan:

– Jos ajatellaan, että Linnunradassa on sata miljardia tähteä niin tämä olisi suunnilleen kolmasosa Linnunradan tähdistä, jotka sinne mustaan aukkoon on pakkautunut.

Nyt havaitun jättimäisen mustan aukon säde on noin 800 kertaa Maan ja Auringon välinen etäisyys.

Hyvönen kertoo, että mustan aukon massalle ei ole olemassa ylärajaa.

– Niin paljon kun sinne heittää tavaraa, niin se vain kasvaa. Se vain syö ja syö. On sinne muutama pitsa heitetty sisään, Hyvönen naurahtaa.

Hyvönen uskoo, että jatkossa tullaan todennäköisesti löytämään vieläkin suurempia mustia aukkoja.

– Vaikea uskoa, että tuo olisi nyt se avaruuden raskain musta aukko.