Tutkijat löysivät ällistyttävän suuren mustan aukon: Massaltaan 30 miljardia kertaa suurempi kuin Aurinko

Tutkijat löysivät ultramassiivisen mustan aukon 1:52
Siellä se möllöttää! Katso videolta: Näin mustan aukon jäljille päästiin.

Durhamin yliopiston tutkijat ovat löytäneet mustan aukon, joka on massaltaan peräti 30 miljardia kertaa Auringon kokoinen.  Kyseessä on tiettävästi yksi suurimmista koskaan havaituista mustista aukoista.

Isossa-Britanniassa sijaitsevan Durhamin yliopiston tutkijat hyödynsivät musta aukon löytämisessä supertietokonetta, joka analysoi Nasan Hubble-teleskoopin korkealaatuisia kuvia.

Jättiläismäisen mustan aukon jäljille päästiin lopulta kuvista löytyneen gravitaatiolinssin avulla. Sillä pystytään katsomaan huomattavasti tavanomaista pidempiin etäisyyksiin avaruuden syvyyksissä.

– Tällä lähestymistavalla voimme havaita paljon enemmän mustia aukkoja paikallisen maailmankaikkeutemme ulkopuolella sekä paljastaa, miten nämä eksoottiset kohteet ovat kehittyneet kosmisessa ajassa, kertoo löydössä mukana ollut yliopiston tohtori James Nightingale

Maailman suurin koskaan löydetty musta aukko on 66 miljardia suurempi Auringon massaan verrattuna. Se sijaitsee 18,2 miljardin valovuoden päästä meistä.

Katso yläpuolelta löytyvältä videolta, miten löytö tehtiin.

Video: KameraOne.

Juttua korjattu 29.3.2023 kello 22.59: Korjattu tohtori Nightingalen sitaattia sanatarkemmaksi. Hän käytti "universumimme" sijaan käsitettä paikallinen maailmankaikkeus. Käsitteellä viitataan maailmankaikkeuden tiettyyn osaan, joka koskee meitä ympäröivää "paikallista" osaa maailmankaikkeudesta.