Suurin koskaan havaittu energiapurkaus avaruudessa tapahtui tänä vuonna – Hubble tuijotti paikkaa, jossa supertappava voima vapautui silmänräpäyksessä

Nasan Hubble -avaruusteleskooppi on antanut tähtitieteilijöille näkymän paikasta, jossa tapahtui viime tammikuussa suurin koskaan todistettu gammapurkaus.

Nasa kertoo, että GRB 190114C -purkauksen yhteydessä vapautui muutamissa sekunneissa enemmän energiaa kuin mitä aurinko tuottaa koko 10 miljardin vuoden elinaikanaan.

Tältä näyttää Linnunradan keskus 0:41
Video: Hubble-avaruusteleskooppi on avannut huikeita näkymiä maailmankaikkuedesta. Ohessa teleskoopin ottama kuva Linnunradan keskustasta.

Useat teleskoopit havaitsivat poikkeuksellisen voimakkaan gammapurkauksen tammikuussa. Hubblea käytettiin räjähdysalueen jatkoseurantaan.

Hubblen havaintojen mukaan purkaus tapahtui viiden miljardin valovuoden päässä sijaitsevassa massiivisessa galaksissa. Tutkijoiden mukaan tapahtuma oli niin voimakas, koska purkauksen aiheuttanut romahtava tähti sijaitsi galaksin tiiviissä keskustassa.

Nasan mukaan purkautuneet gammasäteet olivat biljoona kertaa näkyvää valoa voimakkaampia. Säteiden tielle ei ole syytä osua, sillä arvioiden mukaan ne ovat elämälle tuhoisia vaikka räjähdys olisi tapahtunut jopa useiden tuhansien valovuosien päässä.

Gammapurkaukset ovat saattaneet aiheuttaa maapallon historiassa useitakin joukkosukupuuttoja.