Turvajärjestelmä petti Englannin junaturmassa?

Lontoon perjantaisen onnettomuusjunan automaattinen turvajärjestelmä ei ehkä toiminut, kirjoittivat Britannian lehdet tänään.

Järjestelmän tarkoituksena on estää junaa ajamasta päin punaista valoa. ATP-järjestelmän luotettavuus Lontoon Paddingtonin rautatieasemalle johtavalla radalla on "kyseenalainen", kertoi Britannian ratojen ylläpidosta vastaavan yksityisen Railtrack-yhtiön edustaja lehtien mukaan.

Saksa ja Ranska käyttävät ATP-järjestelmää useimmissa pikajunissaan. Järjestelmä on myös käytössä kanaalin alittavissa nopeissa junissa, ja eräänlaista ATP-järjestelmää käytetään myös Lontoon metrossa.

Onnettomuusjunan omistavan yksityisen Great Western -yhtiön edustaja sanoi, että onnettomuusjunaan oli asennettu ATP-järjestelmä, mutta että vasta virallisessa tutkimuksessa selviää, toimiko se onnettomuushetkellä.

Railtrackin vt. johtajan Andy Hancockin mukaan on ratkaisevan tärkeää, oliko ATP toiminnassa.

Kuusi ihmistä sai perjantaina surmansa ja 13 loukkaantui vakavasti Swanseasta tulleen pikajunan törmätessä ratapihalla tavarajunaan Länsi-Lontoossa. Kahden loukkaantuneen tila oli tänään kriittinen.
(STT-Reuter)

Lue myös:

    Uusimmat