MTV Uutisten haastattelema nainen hämmentyi saamastaan kiristyskirjeestä, koska hänellä ei ole ollut hoitosuhdetta Vastaamossa. Psykoterapiakeskuksen tietosuojaselosteesta ilmenee, että asiakkaan tilanteesta voidaan kirjata "lyhyt kuvaus" jo ensimmäisen ajanvarauksen yhteydessä.
Nainen soitti Vastaamon asiakaspalveluun keväällä 2018. Hänen tarkoituksenaan oli hakeutua Turussa terapiaan ja löytää itselleen sopiva terapeutti. Puhelinsoittoa pidempää asiakkuutta ei kuitenkaan syntynyt.
– Soitin tuolloin asiakaspalveluun ja kerroin mistä on kysymys. Asiakaspalvelussa otettiin ylös henkilötietoni ja kysyttiin silloisesta elämäntilanteestani. Toki nämä alkutiedotkin sisälsivät arkaluontoista, henkilökohtaista tietoa elämästäni. Minulle sovittiin konsultaatiokäynti, jonka jouduin perumaan paniikkihäiriöni takia. Sain myöhemmin apua muualta, joten minusta ei tullut Vastaamon asiakasta, nainen kertoo MTV:lle.
Niinpä naisen hämmästys oli suuri, kun myös hänen sähköpostiinsa kilahti Vastaamon asiakkaille tuttu kiristysviesti. Näin tapahtui, vaikka varsinaista hoitosuhdetta ei koskaan muodostunutkaan.
Kiristysviestin jälkeen häntä on jäänyt epäilyttämään, mitä kaikkea Vastaamossa kirjattiin ylös ajanvarauksen yhteydessä. Hän ei ole saanut asiaan vastausta keskuksen ruuhkautuneesta asiakaspalvelusta.
Vastaamon tietosuojaselosteessa todetaan, että yhteystietoja ja laskutustietoja käsitellään erillään hoidollisista potilastiedoista. Ajanvarauksen yhteydessä kerätään muun muassa asiakkaan nimi, henkilötunnus, puhelinnumero, sähköpostiosoite ja kotiosoite, toive halutusta palvelumuodosta ja lyhyt kuvaus asiakkaan tilanteesta.

