Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Turbulenssi on äärimmäisen vaarallinen tilanne" ja muut harhaluulot lentämisestä

Copyright 2012 Zach Stovall/ MTV3 Media
Julkaistu 27.03.2015 19:00

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Miten vaarallista lentäminen todella on? Selvitimme vastaukset yleisiin kysymyksiin.

MTV Lifestyle listasi yleiset lentopelon aiheet ja vastaukset niihin.

Jos lentokoneen moottori sammuu ilmassa, mitään ei ole tehtävissä

Ei. Kone voi liukua lentokorkeudessaan jopa 160 kilometriä myös ilman moottoreita. Lentokone ei putoa taivaalta kuin kivi, sillä se on suunniteltu äärimmäisen aerodynaamiseksi.

Moottorit saatetaan myös sammuttaa lennon aikana tarkoituksella. Kone voi esimerkiksi liukua laskeutumistilanteeseen minimitehoilla.

Helsinki-Vantaa90Copyright 2012 Zach Stovall/ MTV

Turbulenssi on hyvin vaarallinen tilanne

Ei. Turbulenssi on ärsyttävä tilanne, muttei sinänsä vaaraksi. Sitä pidetäänkin lentäjien piirissä enemmän mukavuushaittana.

Turbulenssin aikana lentäjä ei siis taistele ohjaamossa raivokkaasti ohjainten kanssa – joskus turbulenssi hoituu vain autopilotin avustuksella!

Turbulenssissa kone heittelehtii satoja metrejä ylös ja alas

Ei. Matkustaja, varsinkin pelokas matkustaja, tuntee koneen liikkeet yleensä liioitellusti.

Turbulenssi voi tuntua siltä, että kone putoaa yllättäen satoja metrejä alaspäin. Todellisuudessa kyse on vain muutamista metreistä. Matkustaja kokee tavallisesti myös nousun ja laskun rajumpina kuin ne oikeasti ovat.

Lentäminen on hyvin vaarallista

Ei ole. Esimerkiksi autolla ajamiseen liittyy enemmän riskejä.

Yhdysvalloissa riski joutua auto-onnettomuuteen vuosina 1999–2003 oli 1:7700 – siis yksi ihminen 7700:sta. Riski joutua lento-onnettomuuteen oli 1:2 067 000.

The National Highway Traffic Safety Administrationin tilastot vuodelta 2008 kertovat, että auto-onnettomuuksissa kuoli 1,27 henkeä sataa miljoonaa ajokilometriä kohti.

Vuodelle 2008 tilastoja koonneen The National Transportation Safety Boardin mukaan lento-onnettomuuksia tapahtui tilastointiaikana 20 kappaletta. Tästä ei tule edes yhtä onnettomuutta sataa miljoonaa lentokilometriä kohti – itseasiassa luku on hyvin lähellä nollaa. Onnettomuuksissa ei kuollut kukaan.

Helsinki-Vantaa57

Lento-onnettomuuksia tapahtuu todella paljon koko ajan

Ei. Lentäminen vaikuttaa vaaralliselta, koska onnettomuudet ovat yleensä tuhoisia, ja ne saavat paljon aikaa mediassa.

Ihmiset yleensä pelkäävät enemmän onnettomuuksia, jotka ovat massiivisia ja sijoittuvat yhteen paikkaan. Harva pelkää auto-onnettomuutta päivittäin, koska auto-onnettomuudet sijoittuvat ympäri maailmaa ja koskettavat vain muutamia ihmisiä kerrallaan. Lento-onnettomuus voi sen sijaan koskettaa kokonaisen maan kansaa syvästi.

Kyse on myös siitä, miten onnettomuuksien määrä lasketaan. 

Jos lasketaan onnettomuuksissa menehtyneiden henkilöiden määrän vuosikeskiarvoa, eikä tilastoitavina vuosina tapahdu yhtään onnettomuutta, tilasto näyttää luonnollisesti nollaa. Jos tilastoitavina vuosina tapahtuu hyvin tuhoisa onnettomuus, yhtäkkiä tilastot näyttävätkin synkiltä.

Esimerkiksi vuoden 2013 Air Asianan onnettomuus San Franciscossa oli ensimmäinen henkiä vaatinut suuren lentoyhtiön onnettomuus sitten vuoden 2001.

Teknistä kehitystä tapahtuu myös koko ajan, ja monia turvallisuuteen vaikuttavia edistysaskeleita otetaan jatkuvasti.

Lue lisää: Ilmailujärjestö haluaa lentokoneet kartalle – sijainti ilmoitettava vartin välein

Helsinki-Vantaa

Joillekin lentokentille on vaarallista laskeutua

Ei. Osa lentokentistä vaatii sijaintinsa suhteen erilaista laskeutumissuunnitelmaa, mutta vaaraa lentokentistä ei koulutetulle pilotille ole.

Salamointi on lentokoneelle vaaratekijä 

Asiantuntijan mukaan salama ei ole lentokoneille uhka.

Lue lisää: Suomalaisasiantuntija: Salama hyvin harvinainen lentokoneenpudottaja

Kysely

Lähteet: Anxietyreliefsolutions.com, Businessinsider, Dailymail.co.uk, Pbs.org, USAtoday.com, Cracked.com

Artikkelia korjattu 30.3.2015 kello 15.41: moottoria ei sammuteta kokonaan liu'uttaessa laskeutumistilanteeseen.

Lisää aiheesta:

Nuoret lentäjät kokeilivat lentokoneensa rajoja ja halusivat samalla liittyä lakikorkeuskerhoon – hauskanpito johti lopulta karmivaan onnettomuuteenNäin lentoturmasta selviää parhaiten – yllättävä tilasto paljastaa, että on todennäköisempää selviytyä kuin kuolla lento-onnettomuudessaYhdysvaltojen lentoturma hyvin poikkeuksellinen – Lentäjäkonkarit: "Kun sattuu näin, meidän tulee osata toimia"16 asiaa, joita et tiennyt lentomatkustamisestaLentopelkoisen 5 painajaista, joista ei tarvitse oikeasti huolehtiaHumaltuuko lennolla nopeammin kuin maassa? 20 myyttiä lentomatkustamisesta
Terveys ja hyvinvointiLifestyle
Copyright 2012 Zach Stovall/ MTV

Copyright 2012 Zach Stovall/ MTV

Tuoreimmat aiheesta

Terveys ja hyvinvointi
  • Eilen20:04
    Koirat

    Kolme yllättävää faktaa koirien älykkyydestä – "Äärimmäisen vaikea nähdä koirasta"

  • Eilen19:30
    Nuoret

    Positiivisia uutisia: Nuorilla pyyhkii aiempaa paremmin

  • Eilen19:23
    Ikääntyminen

    Eliniän kasvu hidastuu – ennusteet satavuotiaaksi elämisestä uusiksi

  • Eilen09:08
    Nikotiinipussit

    Nikotiinipussien käyttö yleistynyt hälyttävästi Suomen nuorilla: "Ostamisen ikäraja kiireellisesti 20 vuoteen"

  • Eilen06:29
    Infektiot

    "Painajaismainen" hiivasieni leviää maailmalla – mikä on Suomen tilanne?