Tuomo on odottanut rahoja matkayhtiöltä melkein neljä kuukautta – moni ei ole saanut rahojaan takaisin koronan vuoksi peruuntuneista matkoista

Tuomo ei ole kuukausien jälkeenkään saanut rahojaan perutusta ulkomaanlomastaan – KKV:n päällikkö kertoo, mitä tilanteessa voi tehdä 9:48
Katso video: MTV Uutiset Live haastatteli Tuomoa sekä Kilpailu- ja kuluttajaviraston ryhmäpäällikköä tökkivistä rahapalautuksista.

Koronapandemian vuoksi monelta suomalaiselta peruuntui ulkomaanmatka. Rahojen palautuksissa on venytetty lain rajoja, sillä palautusajat ovat olleet jopa kuukausien mittaisia.

Tuomo Iivosen oli tarkoitus lähteä perheensä sekä ystäväperheiden kanssa lomamatkalle. Koronapandemian vuoksi matka peruuntui, mutta perheet eivät ole saaneet vieläkään korvauksia.

– Kun lento peruttiin, meille luvattiin, että kaikki rahat palautetaan. Kukaan ei vastaa matkayhtiöstä, puhelut menevät suoraan vastaajaan. Messengerin kautta olemme saaneet tiedon, että olemme takaisinmaksujonossa, kertoo Iivonen. 

Iivosen perhe ei ole saanut matkayhtiöltä sähköpostia asiaan liittyen. Hän kuitenkin kertoo, että samalle matkalle lähdössä olleista ystäväperheistä yhdelle on tullut tänään sähköposti.

– He maksoivat melkein 3000 euroa matkasta koko perheelle ja heille tullaan palauttamaan 900 euroa. Se on ainoa, mitä on kuulunut, huokaisee Iivonen.

Iivosen perheellä on matkassa kiinni useampi satanen.

– Ei meidänkään perheessä ihan raha puussa kasva, olisi mukava saada takaisin. 

Tilanne ei ole lainmukainen

Kilpailu- ja kuluttajaviraston ryhmäpäällikkö Satu Toepferin mukaan tilanne ei ole lainmukainen.  

– Vaikka tilanne on poikkeuksellinen, niin meillä on lainsäädännössä rajat, joiden kuluessa rahat pitäisi palauttaa. Jos lentoyhtiö on perunut lennon, matkustajan pitäisi saada rahansa takaisin seitsemän päivän kuluessa siitä, kun matkustaja on valinnut rahanpalautusvaihtoehdon, täsmentää Toepfer. 

Matkapakettipuolella Toepferin mukaan asiakkaan pitäisi saada rahansa takaisin 14 päivän kuluessa matkan peruuntumisesta. 

Osa matkustajista on saanut hyvityksen etusetelinä, sillä he ovat luulleet sen olevan ainoa korvausmuoto. Lainsäädännön mukaan kuluttajalle pitää tarjota mahdollisuus valita palautus rahana. 

– Tilanne ei ole menetetty tässä tapauksessa. Kuluttaja voi vaatia jälkikäteen rahojen palautusta, jos vaihtoehdoista ei ole selkeästi kerrottu, kertoo Toepfer. 

Toepfrein mukaan Kilpailu- ja kuluttajavirastolle on tullut noin 2000 korona-aiheista yhteydenottoa matkapaketteihin ja lentoihin liittyen. 

Katso ylhäältä MTV Uutiset Liven koko lähetys aiheesta!

Lue myös:

    Uusimmat