Koronavuosi on tarkoittanut lukuisien matkojen peruuttamisia sekä matkanjärjestäjien että matkustajien taholta. Kuluttajan oikeuksista on vaikea pitää kiinni vallitsevissa olosuhteissa.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto sekä kuluttaja-asiamies valvovat kuluttajien oikeuksia. Julkisuuteen nousseet abiristeilyjen peruutukset nostivat esiin kysymyksen siitä, kenellä on vastuu maksaa kuluttajalle rahat takaisin matkan peruuntuessa.
Nelonen Media on näkyvästi markkinoinut abiristeilyjä ja joillekin on jäänyt epäselväksi, kenellä on vastuu palauttaa rahat matkan varanneille. Käytännön järjestelyistä on vastannut Lehtimäki Group Matkat Oy.
– Lehtimäki Matkat Oy toimii vastuullisena matkanjärjestäjänä. Nelonen Media Live Oy on Lehtimäki Matkojen asiakas. Se myy matkoja NML:n tapahtumabrändeillä, joihin NML tuottaa ohjelmasisällön, Nelonen Median Oy:n tapahtumajohtaja, Riikka Fagerholm vastaa.
Lain mukaan rahojen palauttaminen on vastuullisen matkanjärjestäjän tehtävä eli tässä tapauksessa se on siis Lehtimäki Group Matkat.
– Abiristeilyt on myyty matkapakettina ja silloin rahat pitäisi lain mukaan palauttaa 14 vuorokauden kuluessa. Käytännössä vallitseva tilanne on aiheuttanut hurjia haasteita yrityksille noudattaa sitä, toteaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston, johtava asiantuntija Raija Marttala.
Lehtimäki Group Matkat Oy:n liiketoimintajohtaja Sanna Lehtimäki on pahoillaan rahojen palautuksien viivästymisestä.
– Palautusten käsittely tämän tuotteen osalta on puhdasta käsityötä. Lisäksi se vaatii yhteistyötä ohjelmistotoimittajan, maksunvälityspalvelun ja asiakkaiden kanssa, että saamme palautukset tehtyä oikein. Olemme joutuneet muuttamaan ja siirtämään samaan aikaan muita matkoja. Koronan aiheuttaman pitkittyneen tilanteen takia resurssit ovat minimissä, Lehtimäki selittää.
