Uudessa vertailussa mitattiin yhtiöiden luotettavuutta, maksukäyttäytymistä ja asiakastyytyväisyyttä.
Finnair on nimetty Europan huonoimmaksi lentoyhtiöksi saksalaisyhtiö Flightrightin uudessa Flightright Index 2025 -vertailussa.
Flightright keskittyy ajamaan lentomatkustajien oikeuksia ja myös auttaa matkustajia hakemaan korvauksia.
Vertailussa arvioitiin Euroopan kahdenkymmenen suurimman lentoyhtiön toimintaa vuoden ensimmäisellä puoliskolla.
Yhtiöitä arvioitiin asteikolla 1–5 kolmessa eri kategoriassa, jotka käsittelivät luotettavuutta, maksukäyttäytymistä ja asiakastyytyväisyyttä.
Vertailun perusteella Finnair suoriutui heikoiten 2,48 pisteellä.
Lentojen peruuntumisissa ja myöhästymisissä heikot pisteet
Luotettavuuden osalta lentoyhtiöitä pisteytettiin sen mukaan kuinka suuri prosenttiosa lentoyhtiöiden lennoista peruutettiin sekä kuinka suuri osa lennoista oli yli 15 minuuttia myöhässä.
Tässä kategoriassa Finnair suoriutui kaikista vertailussa mukana olleista yhtiöistä heikoiten saaden 1,5 pistettä.
Seuraavassa kategoriassa arvotettiin yhtiöiden maksukäyttäytymistä. Siinä tarkasteltiin, kuinka nopeasti yhtiöt maksavat Flightrightille lentojen myöhästymisestä ja peruutuksista aiheutuvat korvaukset.
Maksukäyttäytymisessä Finnair sai 3 pistettä.
Asiakastyytyväisyyttä taas mitattiin yhtiön tekemän asiakaskyselyn tulosten perusteella. Tässä kategoriassa Finnair sai 2,94 pistettä.
Lue myös: Lentoliikenteen lakot ohi – nyt puhuu Finnair
Kärjessä halpalentoyhtiöiden kanssa
Toiseksi heikoiten vertailussa sijoittui espanjalainen halpalentoyhtiö Vueling 2,52 pisteellä. Kolmanneksi heikoiten pärjäsi irlantilainen, Euroopan suurin halpalentoyhtiö Ryanair 2,58 pisteellä.
Parhaiten sijoittui saksalainen Discover Airlines 3,33 pisteellä.
Flightrightin asiantuntija Feyza Türkön kommentoi Finnairin sijoitusta saksalaislehti Bildille sanomalla, että "enää ei voi sanoa, että halpalentoyhtiöt suoriutuisivat huonommin kuin premium-luokan lentoyhtiöt".
Hän lisää, että premium-lentoyhtiönä tunnettu Finnair on listan hännillä kahden halpalentoyhtiön kanssa.
– Laadulla ei siis ole automaattisesti mitään tekemistä lipun hinnan kanssa.
Suomessa vertailusta kertoi ensin Iltalehti. Asiasta uutisoi myös muun muassa Bild.