Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tuntuuko, että joudut painamaan liikenteessä enemmän jarrua kuin kaasua? Syy ärsyttävään ilmiöön löytyy todennäköisesti tästä

0:16Dramaattinen kolari tallentui kojelautakameraan karkauspäivänä LohjallaEdes riittävä turvaväli ei pysty aina pelastamaan kolarilta. Videon onnettomuus sattui Turun moottoritiellä Lohjan kohdalla karkauspäivänä.
Julkaistu 17.11.2020 11:32

Ville Järveläinen

Kelit ovat pian liukkaat koko maassa. Tieliikenteen yleisin kolarityyppi, peräänajo, tulee taas tutuksi monelle autoilijalle ensimmäisten pääkallokelien yllättäessä.

Liikenneopetus ry muistuttaa tiedotteessaan, että peräänajaja on lähes poikkeuksetta syyllinen kolariin.

Virhekin on usein selvä: Ajoneuvoa on vaikea tai mahdoton pysäyttää riittävän nopeasti, jos turvaväli on liian lyhyt.

Turhilta peräänajokolareilta olisi helppo välttyä pelkästään sillä, että kaikki pitäisivät huolen turvavälistä. Se auttaa myös vähentämään tarpeetonta jarruttelua ja säästää näin myös kuljettajien hermoja.

LUE MYÖS: Yksi simppeli temppu parantaisi liikenneturvallisuutta merkittävästi, mutta monelle se on tuttu vain teorian tasolla – ryhdy noudattamaan tätä sääntöä viimeistään nyt

Mikä on riittävä turvaväli?

Nyrkkisääntö turvavälin arvioimiseen tulee käytetystä ajonopeudesta. Taajamissa etäisyyden tulisi olla metreinä vähintään puolet käytetystä ajonopeudesta.

Maantiellä etäisyyden pitää olla metreinä vähintään sama kuin ajonopeus, eli esimerkiksi 80 kilometrin tuntinopeudella ajettaessa 80 metriä.

Ajossa turvavälin voi tarkastaa esimerkiksi ottamalla tien varresta jonkun kiintopisteen, esimerkiksi lyhtypylvään, ja laskea sen perusteella, mikä turvaväli on sekunteina edellä ajavaan. Maantienopeuksissa aikaero edellä ajavaan tulisi olla neljä sekuntia.

Tämä ei kuitenkaan valitettavasti riitä talvella – etenkään, jos tie on jäinen. Pysähtymismatkan kasvaessa myös turvavälin tulee kasvaa. Paitsi että tämä on yksinkertaista fysiikkaa, niin näin sanoo myös uuden tieliikennelain viides pykälä, joka velvoittaa kuljettajaa kasvattamaan turvaväliä kun keli on huono:  

Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet.

Lumella ajettaessa turvavälin tuplaaminen auttaa välttämään peräänajon, mutta jäällä sekään ei riitä.

– Tätä ihmisten on varmasti vaikea muistaa, sillä todennäköisesti istumme lämpimän auton sisällä radiota kuunnellen, kuten normaalistikin. Onkin järkevää muistaa turvavälin kasvattamisen lisäksi alentaa nopeuttaan, sillä se lyhentää pysähtymismatkaa, summaa tiedotteessa Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti.

– Mikäli kuljettaja joutuu usein jarruttelemaan, hän todennäköisesti ajelee liian lähellä edessä ajavaansa. Riittävästä turvavälistä on lukuisia hyötyjä, sillä se lisää turvallisuutta, näkyvyyttä, taloudellisuutta ja sujuvuutta, toteaa yhdistyksen varapuheenjohtaja Lari Mäkelä.

LUE MYÖS: Hyvä nyrkkisääntö: Tämä asia paljastaa jo ennen autoon hyppäämistä, että tie voi olla liukas

Lähteet: Liikenneopetus ry, Liikenneturva

Lisää aiheesta:

"Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasianLähes puolet suomalaisista autoilijoista pelkää tätä liikenteessä: "Turhankin tuttu ja arkinen näky"Huolestuttava tulos: Auton mittainen turvaväli on osan mielestä aivan riittäväSähköautoilijan "säästövinkki" on pahimmillaan tuhoon tuomittu ajatusYksi simppeli temppu parantaisi liikenneturvallisuutta merkittävästi, mutta monelle se on tuttu vain teorian tasolla – ryhdy noudattamaan tätä sääntöä viimeistään nytTiedätkö, kuinka pitkä turvaväli on riittävä? Tässä helppo nyrkkisääntö!
AutotLiikenneLiikenneturvallisuusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen19:09
    Terveys ja hyvinvointi

    Kärsitkö matkapahoinvoinnista? Yllättävä keino voi helpottaa oloa

  • Eilen11:33
    Auton varusteet

    Löytyykö jo? Nämä varusteet autossa pitää nyt olla

  • pe16:55
    Liikenneturvallisuus

    "Sehän lähti ihan lapasesta" – Sanna testasi, kuinka vaikea on saada auto hallintaan liukkaalla kelillä

  • ke14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • ke14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa