Kelit ovat pian liukkaat koko maassa. Tieliikenteen yleisin kolarityyppi, peräänajo, tulee taas tutuksi monelle autoilijalle ensimmäisten pääkallokelien yllättäessä.
Liikenneopetus ry muistuttaa tiedotteessaan, että peräänajaja on lähes poikkeuksetta syyllinen kolariin.
Virhekin on usein selvä: Ajoneuvoa on vaikea tai mahdoton pysäyttää riittävän nopeasti, jos turvaväli on liian lyhyt.
Turhilta peräänajokolareilta olisi helppo välttyä pelkästään sillä, että kaikki pitäisivät huolen turvavälistä. Se auttaa myös vähentämään tarpeetonta jarruttelua ja säästää näin myös kuljettajien hermoja.
LUE MYÖS: Yksi simppeli temppu parantaisi liikenneturvallisuutta merkittävästi, mutta monelle se on tuttu vain teorian tasolla – ryhdy noudattamaan tätä sääntöä viimeistään nyt
Mikä on riittävä turvaväli?
Nyrkkisääntö turvavälin arvioimiseen tulee käytetystä ajonopeudesta. Taajamissa etäisyyden tulisi olla metreinä vähintään puolet käytetystä ajonopeudesta.
Maantiellä etäisyyden pitää olla metreinä vähintään sama kuin ajonopeus, eli esimerkiksi 80 kilometrin tuntinopeudella ajettaessa 80 metriä.
Ajossa turvavälin voi tarkastaa esimerkiksi ottamalla tien varresta jonkun kiintopisteen, esimerkiksi lyhtypylvään, ja laskea sen perusteella, mikä turvaväli on sekunteina edellä ajavaan. Maantienopeuksissa aikaero edellä ajavaan tulisi olla neljä sekuntia.