Tuntuuko, että joudut painamaan liikenteessä enemmän jarrua kuin kaasua? Syy ärsyttävään ilmiöön löytyy todennäköisesti tästä

0:16
Edes riittävä turvaväli ei pysty aina pelastamaan kolarilta. Videon onnettomuus sattui Turun moottoritiellä Lohjan kohdalla karkauspäivänä.

Kelit ovat pian liukkaat koko maassa. Tieliikenteen yleisin kolarityyppi, peräänajo, tulee taas tutuksi monelle autoilijalle ensimmäisten pääkallokelien yllättäessä.

Liikenneopetus ry muistuttaa tiedotteessaan, että peräänajaja on lähes poikkeuksetta syyllinen kolariin.

Virhekin on usein selvä: Ajoneuvoa on vaikea tai mahdoton pysäyttää riittävän nopeasti, jos turvaväli on liian lyhyt.

Turhilta peräänajokolareilta olisi helppo välttyä pelkästään sillä, että kaikki pitäisivät huolen turvavälistä. Se auttaa myös vähentämään tarpeetonta jarruttelua ja säästää näin myös kuljettajien hermoja.

Mikä on riittävä turvaväli?

Nyrkkisääntö turvavälin arvioimiseen tulee käytetystä ajonopeudesta. Taajamissa etäisyyden tulisi olla metreinä vähintään puolet käytetystä ajonopeudesta.

Maantiellä etäisyyden pitää olla metreinä vähintään sama kuin ajonopeus, eli esimerkiksi 80 kilometrin tuntinopeudella ajettaessa 80 metriä.

Ajossa turvavälin voi tarkastaa esimerkiksi ottamalla tien varresta jonkun kiintopisteen, esimerkiksi lyhtypylvään, ja laskea sen perusteella, mikä turvaväli on sekunteina edellä ajavaan. Maantienopeuksissa aikaero edellä ajavaan tulisi olla neljä sekuntia.

Tämä ei kuitenkaan valitettavasti riitä talvella – etenkään, jos tie on jäinen. Pysähtymismatkan kasvaessa myös turvavälin tulee kasvaa. Paitsi että tämä on yksinkertaista fysiikkaa, niin näin sanoo myös uuden tieliikennelain viides pykälä, joka velvoittaa kuljettajaa kasvattamaan turvaväliä kun keli on huono:  

Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet.

Lumella ajettaessa turvavälin tuplaaminen auttaa välttämään peräänajon, mutta jäällä sekään ei riitä.

– Tätä ihmisten on varmasti vaikea muistaa, sillä todennäköisesti istumme lämpimän auton sisällä radiota kuunnellen, kuten normaalistikin. Onkin järkevää muistaa turvavälin kasvattamisen lisäksi alentaa nopeuttaan, sillä se lyhentää pysähtymismatkaa, summaa tiedotteessa Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti.

– Mikäli kuljettaja joutuu usein jarruttelemaan, hän todennäköisesti ajelee liian lähellä edessä ajavaansa. Riittävästä turvavälistä on lukuisia hyötyjä, sillä se lisää turvallisuutta, näkyvyyttä, taloudellisuutta ja sujuvuutta, toteaa yhdistyksen varapuheenjohtaja Lari Mäkelä.

Lähteet: Liikenneopetus ry, Liikenneturva

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja