Hyvä nyrkkisääntö: Tästä tiedät jo ennen autoon hyppäämistä, että tie voi olla liukas

Lausahdus ”talvi yllätti autoilijat” toistuu joka vuosi auto-onnettomuuksien uutisoinnissa. Savossa nollakelin ongelmana ovat erityisesti tieltä suistumiset, Etelä-Suomessa ja Pirkanmaalla sen sijaan peräänajot. Autoklinikan korjaustyön asiantuntijat kertovat, miten liukkauteen ja huonoon näkyvyyteen kannattaa varautua ja kuinka toimia, jos pelti rytisee.

Ratissa kannattaa olla erityisen tarkkana nyt, kun loppusyksyn ajo-olosuhteet muuttuvat haastaviksi. Pimeyden vuoksi tienpinnasta on vaikea arvioida, onko se märkä vai jäinen. Yllättävä liukkaus aiheuttaakin ongelmia etenkin risteyksissä ja katvealuilla.

– Kyllä se lunta edeltävä musta jää on autoilijoiden kannalta vaarallisempi kuin lumikerros, jonka jäljistä pystyy arvioimaan tien liukkautta. Erityisen suuri riski suistua tieltä on hallayön jälkeen töihin kiirehtiessä. Monet autoilijat muistavat höllentää kaasujalkaansa vasta sitten kun maahan on satanut lunta, Autoklinikka Mikkelin toimitusjohtaja Esa Huhta kertoo.

Peltivahinkoja sattuu eniten, kun talvikausi alkaa joko odotettua aikaisemmin tai myöhemmin. Ikä ja ajokokemus eivät vaikuta liukkaalla ajamisen taitoon, sillä tuntuma jäähän ehtii unohtua kesän ja alkusyksyn aikana.

– Uskoisin, että merkittävin syy onnettomuuksiin on ajajan asenne. Jos ajaa jatkuvasti toisen takapuskurissa kiinni eikä välitä muistakaan turvallisuusseikoista, voi olla melko varma siitä, että joutuu jossain vaiheessa korvaamaan toisen autonkorjauksen omasta vakuutuksestaan, Autoklinikan Pirkanmaan aluejohtaja Johannes Marttila sanoo.

Ajonopeutta kannattaa laskea jo ennen talvirenkaiden vaihtoa

Tavallisesti ensimmäiset liukkaat kelit tekevät autoilijat varovaisiksi ja saavat heidät hiljentämään vauhtiaan. Muutaman viikon päästä autoilijat tottuvat liukkaaseen ja lisäävät ajonopeuttaan. Silloin autokorjaamoiden asiakasmäärissä näkyy taas selkeä piikki.

– Ennen lumentuloa pahinta jälkeä syntyy tilanteessa, jossa auto luisuu tieltä nokka edellä kylmyyden kovettamaan tienpenkkaan. Siitä seuraa mittavia vaurioita, joiden korjaaminen tulee vakuutuksesta huolimatta kalliiksi ja vie paljon aikaa. Jos vauhtia on ollut reippaasti, erityisesti vanhempaa vuosimallia oleva auto joutuu usein lunastuskuntoon, Huhta toteaa.

Toinen merkittävä ajankohtainen riski on huono näkyvyys. Tie näyttää ennen lumipeitteen saapumista poikkeuksellisen synkältä. Jäiset tai lehtien peittämät ikkunat, peilit ja valot pitää puhdistaa huolellisesti ennen ratin taakse istumista.

– Auton ikkunoiden puutteellisesta puhdistuksesta voi saada rikesakon tai joutua jopa ajokieltoon liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, Marttila muistuttaa.

Huurre ikkunoissa toimii kätevänä nyrkkisääntönä: jos joudut skrapaamaan tuulilasin, tie on todennäköisesti liukas. 

Syksyn pimeys lisää myös pysäköintivaurioiden riskiä. Betoniporsaita ja korokkeita on vaikea havaita hämärällä parkkipaikalla. Heikko valaistus ja vaihtelevat olosuhteet haittaavat pysäköintiavusteitakin: kuran peittämä peruutuskamera ei välttämättä toimi kunnolla.

Autoklinikan vinkit turvalliseen ajoon loppusyksyllä

  • Tarkista talvirenkaiden kunto: urasyvyyden tulisi olla vähintään kolme millimetriä.
  • Puhdista ikkunat kunnolla molemmilta puolilta: kosteus kertyy erityisesti tuulilasin sisäpuolelle.
  • Pidä ajonopeus maltillisena: kesänopeuksien noudattaminen voi olla nopeasti muuttuvissa sääolosuhteissa riskialtista.
  • Tarkkaile tienpintaa jään varalta: musta jää kiiltelee ajovaloissa, mutta usein sen huomaa vasta aivan kohdalla.
  • Muista turvaväli: riittävä etäisyys edellä ajavaan antaa pelivaraa jarruttamiselle.
  • Seuraa säätiedotteita: vaihda talvirenkaat alle jo ennen ensilumen satamista.

Lähde: Autoklinikka

***

Renault putosi imatralaiseen kaupunkipuroon 0:20

Lue myös:

    Uusimmat