Lausahdus ”talvi yllätti autoilijat” toistuu joka vuosi auto-onnettomuuksien uutisoinnissa. Savossa nollakelin ongelmana ovat erityisesti tieltä suistumiset, Etelä-Suomessa ja Pirkanmaalla sen sijaan peräänajot. Autoklinikan korjaustyön asiantuntijat kertovat, miten liukkauteen ja huonoon näkyvyyteen kannattaa varautua ja kuinka toimia, jos pelti rytisee.
Ratissa kannattaa olla erityisen tarkkana nyt, kun loppusyksyn ajo-olosuhteet muuttuvat haastaviksi. Pimeyden vuoksi tienpinnasta on vaikea arvioida, onko se märkä vai jäinen. Yllättävä liukkaus aiheuttaakin ongelmia etenkin risteyksissä ja katvealuilla.
– Kyllä se lunta edeltävä musta jää on autoilijoiden kannalta vaarallisempi kuin lumikerros, jonka jäljistä pystyy arvioimaan tien liukkautta. Erityisen suuri riski suistua tieltä on hallayön jälkeen töihin kiirehtiessä. Monet autoilijat muistavat höllentää kaasujalkaansa vasta sitten kun maahan on satanut lunta, Autoklinikka Mikkelin toimitusjohtaja Esa Huhta kertoo.
Peltivahinkoja sattuu eniten, kun talvikausi alkaa joko odotettua aikaisemmin tai myöhemmin. Ikä ja ajokokemus eivät vaikuta liukkaalla ajamisen taitoon, sillä tuntuma jäähän ehtii unohtua kesän ja alkusyksyn aikana.
– Uskoisin, että merkittävin syy onnettomuuksiin on ajajan asenne. Jos ajaa jatkuvasti toisen takapuskurissa kiinni eikä välitä muistakaan turvallisuusseikoista, voi olla melko varma siitä, että joutuu jossain vaiheessa korvaamaan toisen autonkorjauksen omasta vakuutuksestaan, Autoklinikan Pirkanmaan aluejohtaja Johannes Marttila sanoo.
Ajonopeutta kannattaa laskea jo ennen talvirenkaiden vaihtoa
Tavallisesti ensimmäiset liukkaat kelit tekevät autoilijat varovaisiksi ja saavat heidät hiljentämään vauhtiaan. Muutaman viikon päästä autoilijat tottuvat liukkaaseen ja lisäävät ajonopeuttaan. Silloin autokorjaamoiden asiakasmäärissä näkyy taas selkeä piikki.
