"Tulossa on kolme autoa, joista viimeinen antaa sinulle lähtömerkin" – autoilija voi joutua yllättävään tilanteeseen kohdatessaan erikoiskuljetuksen

Uskomaton erikoiskuljetus: Näin kärrätään 67-metristä tuuliturbiinin siipeä 1:11
Uskomaton erikoiskuljetus: Näin kärrätään lähes Helsingin olympiastadionin tornin mittaista tuuliturbiinin siipeä halki Euroopan.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Miten huomioida erikoiskuljetukset, kuten leveät, pitkät tai korkeat kuljetukset?

Vastaus: Hiljennä tuntuvasti nopeutta ja noudata liikenteenohjaajien ohjeita.

Erikoiskuljetuksesta tekee erikoisen sen pituus, leveys, korkeus tai paino. Kun tien päällä näkee erikoiskuljetuksen tai sen varoitusauton, on vauhtia syytä hiljentää välittömästi ja varovaisuutta lisätä. Varoitusauto on muulle liikenteelle viesti siitä, että kohta tapahtuu jotain poikkeavaa.

Kohtaaminen

Varoitusauton kuljettaja, erikoiskuljetuksen liikenteenohjaaja, saattaa antaa merkkejä ja ohjeita joko auton ikkunasta tai jalkautumalla. Ohjeena voi olla esimerkiksi: ”Pysähdy mahdollisimman reunaan, tulossa on kolme autoa, joista viimeinen antaa sinulle lähtömerkin.”

Näitä merkinantoja ja ohjeita on ehdottoman tärkeää noudattaa oman ja muiden tienkäyttäjien turvallisuuden takaamiseksi. Erikoiskuljetuksen liikenteenohjaajat eivät ole tielläsi – he ovat huolehtimassa turvallisuudestasi.

Varoitusautojen määrästä voi päätellä erikoiskuljetuksen leveyden ja pituuden: mitä enemmän varoitusautoja, sitä leveämpi tai pidempi kuljetus on kyseessä. Varoitusautojen lisäksi saattueessa saattaa olla viranomaisauto, käytännössä poliisi. 

Kuljetuksia yhdessä saattueessa voi olla yhdestä neljään kappaletta.

Saavuttaminen

Mikäli erikoiskuljetusta lähestyy takaapäin, kannattaa sen ohittamista harkita kahdesti: Jos ohittaja jää liikennetilanteen pakottamana esimerkiksi takana ajavan varoitusauton ja erikoiskuljetuksen väliin, vaikeuttaa hän varoitusauton kuljettajan työtä olennaisesti. Samalla myös peräänajon riski kasvaa: Erikoiskuljetus saattaa pysähtyä tai hidastaa todella yllättäen, jos sen edessä kulkevan varoitusauton kuljettaja huomaa ajoradan päällä tai sivussa jotain odottamatonta, esimerkiksi ilmalankoja, liikennemerkkejä, matalia siltoja tms. 

Matala silta tai tunneli, jonka korkeuden riittävyys on hilkulla, saattaa pakottaa erikoiskuljetuksen etenemään lähes kävelyvauhtia, jotta vältytään huojahtelulta tai keinumiselta, joka saattaisi johtaa kosketukseen. Tämäkin voi yllättää takaa lähestyvät tieosuudella, jossa tyypillisesti ajetaan selvästi kovempaa.

Äkilliseen pysähtymiseen tai poikkeuksellisen alhaiseen ajonopeuteen on syytä varautua myös varoitusauton takana ajettaessa. Parhaiten tämä onnistuu pitämällä kunnollista, vähintään neljän sekunnin, turvaväliä ja havainnoimalla riittävän pitkälle eteenpäin.

Varoitusauto joutuu varmistellessaan kuljetuksen turvallisuutta liikkumaan sivusuunnassa huomattavasti totuttua enemmän. Siksi on olennaista jättää riittävä turvaetäisyys varoitusautoon myös sivusuunnassa. 

On hyvä pitää mielessä, että leveämmät erikoiskuljetukset pyrkivät 10–15 minuutin välein etsimään sopivan paikan, jossa pystyvät päästämään takaa tulevan liikenteen turvallisesti ohi. Sen ajan jaksaa kyllä ajella perässäkin.

Lue myös:

    Uusimmat