Saako erikoiskuljetussaattueen ajoneuvojen väliin ajaa? Näin huomioit pitkät ja leveät kuljetukset liikenteessä

Osaatko antaa linja-autolle riittävästi tilaa? Näin paljon se sitä vaatii 8:36

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Pääkuvan video

Näin paljon tilaa linja-auto tarvitsee kääntyessään

Kysymys:Ajoin autollani kiihdytyskaistaa liittyäkseni Kehä III:n liikenteeseen. Samaan aikaan takaa lähestyi kanssani samaan suuntaan kulkeva erikoiskuljetus, jossa oli johtoauto, sen takana melko lyhyt puoliperävaunuyhdistelmä (mahtui hyvin omalle kaistalleen), jonka perässä ajoi vielä erikoiskuljetuksen saattoauto.

Edessäni kiihdytyskaistaa ajoi toinen auto, minkä vuoksi en ehtinyt liittyä Kehätien liikenteeseen, erikoiskuljetuksen eteen. Ratkaisin oman tilanteeni niin, että nostin jalkaa kaasulta ja annoin erikoiskuljetuksen mennä edelleni, jonka jälkeen siirryin sen perään.

Kaistaa vaihtaessani takaa lähestyvä erikoiskuljetuksen saattoauto lisäsi selvästi nopeuttaan. Näytti siltä että se halusi selvästi sulkea minulta liittymisen Kehätien liikenteeseen itsensä ja puoliperävaunuyhdistelmän väliin. Saattoauto jatkoi kiihdytystään niin pitkään, että se tuli aivan takapuskuriini kiinni, välkytti valojaan ja soitti äänitorvea.

Minua jäi mietityttämään tuo saattoauton toiminta. Kielletäänkö laissa ajamasta erikoiskuljetussaattueen ajoneuvojen väliin?

Vastaus: Mikään laki ei kiellä ajamasta erikoiskuljetuksen ja saattoauton väliin, jos se voi tapahtua turvallisesti. Joskus ohitustilanteessa, kaksisuuntaisella tiellä, tämä saattaa jopa olla varsin perusteltua ohituksen turvallisuuden takaamiseksi.

On kuitenkin syytä muistaa, että saattoauton ja sitä kuljettavan erikoiskuljetuksen liikenteenohjaajan tehtävä on varmistaa erikoiskuljetuksen turvallisuutta. Kokonaisuuden hallinta on liikenteenohjaajan näkökulmasta huomattavasti yksinkertaisempaa, jos saattoauton ja varsinaisen erikoiskuljetuksen välissä ei ole muita ajoneuvoja.

Itse olisinkin vastaavassa tilanteessa ja ympäristössä liittynyt kiihdytyskaistalta vasta takimmaisen saattoauton taakse ja sen jälkeen, tilanteen salliessa, ohittanut kerralla koko erikoiskuljetuksen. Ohittaminen olisi onnistunut kuvaamassasi tilanteessa varsin turvallisesti, vasemmanpuoleista kaistaa käyttäen. Näin toimien liikenteenohjaajien työ ja erikoiskuljetuksen kulku olisi häiriintynyt mahdollisimman vähän.

Kyseessä voi olla myös väärinymmärrys

Käytännössä on myös mahdollista, että olet tulkinnut saattoautoa ajavan liikenteenohjaajan tarkoitusperän virheellisesti. Hänen tarkoituksenaan ei ole välttämättä ollut estää liittymistäsi vaan hän on voinut ajatella tilanteen niin, että kiihdyttämällä hän helpottaa liittymistäsi itsensä taakse. On siis mahdollista, että olette molemmat tulkinneet toistenne aikeita väärin - sitä sattuu liikenteessä päivittäin.

Älä provosoi äläkä provosoidu

Tuo valojen vilkuttaminen ja äänimerkin käyttö taas herkästi vaikuttavat siltä, että erikoiskuljetuksen liikenteenohjaaja on provosoitunut siitä, että liityit hänen eteensä ja hän on katsonut aiheelliseksi ”kouluttaa” sinua äänimerkillä ja valoja vilkuttamalla.

Liikenteessä kenenkään ei pitäisi tietoisesti provosoida, provosoitua tai ”kouluttaa”. Toki on myös mahdollista, että varoitusauton kuljettaja on ”kouluttamisen” sijaan yrittänyt valoja vilkuttamalla ja äänimerkillä kertoa Sinulle, että voisitko ystävällisesti ohittaa koko saattueen, jotta hän saisi taas paremman näköyhteyden erikoiskuljetukseen. Tässäkin siis saattaa olla kyseessä väärinymmärrys.

Muiden tienkäyttäjien toiminnan ennustaminen on keskeinen osa ennakoivaa ajamista. Se on vaan joskus niin pirun vaikeaa ja virheellisiä arvioita ja tulkintoja tulee tehtyä - puolin ja toisin.

Syyttävällä sormella osoittamisen sijaan tienkäyttäjien tulisi puhaltaa yhteen hiileen. Vaara- tai pulmatilanteen osuessa kohdalle kannattaakin miettiä, miten vastaavaan tilanteeseen joutuminen olisi omalla toiminnalla jatkossa vältettävissä. Joskus tämä saattaa tarkoittaa omista oikeuksista luopumista tai tinkimistä.

Näin toimien kehittyy kuljettajana ja liikenne kulkee sujuvammin ja turvallisemmin.

Lue myös:

    Uusimmat