Tulli haluaa Venäjän veropetokset syyniin

Suomen ja Venäjän tullien pääjohtajat linjaavat, että jatkossa niin sanottua kaksoislaskutusta kitketään puuttumalla etenkin rikollisliigojen toimintaan.

Tulli tahtoo järeämmät keinot puuttua kaksoislaskutukseen eli Venäjän kaupan vero- ja tullipetoksiin. Pääjohtaja Tapani Erling vaatii lakia tulliselvitysrikoksesta, joka antaisi tullille oikeuden kotietsintään ja joihinkin pakkokeinoihin.

Lakimuutoksen tarve nousi esille tänään, kun Suomen ja Venäjän tullien pääjohtajat tapasivat Ahvenanmaalla. Pääjohtajat linjasivat, että jatkossa kaksoislaskutusta kitketään puuttumalla rikollisliigojen toimintaan eikä pelkästään yksittäisiin kuljetuksiin.

- Lakimuutosta pitäisi kiirehtiä, sillä kaksoislaskutuksen ongelma on kärjistynyt. Venäläistaustaisten logistiikka-alan yritysten perustaminen Suomeen on lisääntynyt dramaattisesti, Erling korosti.

Tullin tietojen mukaan epäilyttäviä yrityksiä on perustettu kymmenittäin, ja joissain on mukana myös suomalaisia. Yleensä yritykset toimivat osapuolina Suomen ja Venäjän välisessä kaupassa tai hoitavat huolintaa ja kuljetusta.

- Nykyinen tullilainsäädäntö ei anna mahdollisuutta puuttua näiden yritysten toimintaan, sillä tullirikoksen seuraamukset ilmenevät Venäjän puolella. Silti tästä kärsivät myös Euroopan yhteismarkkinat, sillä tavarat eivät aina menekään Venäjän puolelle vaan jäävät harmaille markkinoille, Erling perusteli.

Tulli on aiemminkin toivonut lisäkeinoja puuttua kaksoislaskutukseen, mutta asia ei ole edennyt. Muutosten on pelätty johtavan Suomen kautta kulkevien tavaravirtojen vähenemiseen.

- Nyt laillisesti toimivat yritykset kärsivät, sillä kaksoislaskutuksella saadaan helposti 20-30 prosentin kustannusvaikutukset, Erling lisäsi.

Tullien pääjohtajat sopivat maanantaina myös aiempaa syvemmästä tietojenvaihdosta kaksoislaskutusepäilyissä. Neuvotteluissa listattiin myös liikenteen ohjaamiseen liittyviä keinoja vähentää rajanylityspaikkojen rekkajonoja.

- Ongelmat ovat kuitenkin vaikeita. Kun jotain saadaan aikaiseksi, samalla liikenteen volyymit kasvavat erittäin nopeasti, joten tuottavuuden kasvu ei käytännössä näy, Erling sanoi.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat